سئوالات مربوط به گزارش ها
سئوال:
علت متفاوت بودن رقم در گزارش تفکیکی فروش و مرور حساب فروش و درآمدها
 
پاسخ:

در گزارش تفکیکی فروش کل ارقام موجود در فاکتور  از جمله فروش ناخالص، برگشت از توزیع، برگشت از فروش، تخیفیف، مالیات، کسورات و اضافات نمایش داده میشود و نتیجه فروش خالص عبارت است از :

فروش خالص = فروش ناخالص – برگشت از توزیع – برگشت از فروش – تخفیفات + مالیات – کسورات + اضافات

البته بسیار مهم است که در  گزارش گیری از تفیکیکی فروش کدام یک از گزینه های وضعیت پیش فاکتور را علامت زده اید.
در مرورحساب>>فروش  و درآمدها همانطور که از اسمش پیداست  صرفا درامدها و درآمدهای حاصل از فروش لحاظ میگردد.گزینه اضافات در فاکتور فروش( چنانچه در فاکتور برای ان معین تعریف کرده باشید) و همچنین مالیات در مرور حساب فروش و درآمدها محاسبه نمیگردد و همین باعث اختلاف رقم بدست امده در گزارش تفکیکی فروش و مرور حساب فروش و درامدهاست.

 
سئوال:
در گزارش صورت وضعیت فروشنده فقط فاکتورهای نهایی را انتخاب کرده ایم. اما تعداد سفارش و تعداد فاکتورنهایی برابر نیست. علت چیست؟ (این مساله برای سایر گزارش ها نیز تعمیم داده می شود.)
 
پاسخ:

در گزارش صورت وضعیت فروشنده، فیلتر وضعیت پیش فاکتورها، روی ستون هایی که به صورت دو تایی سفارش/نهایی هستند تاثیر نمی گذارد. این فیلتر مربوط به ستون های جمع فروش به بعد است.

 
سئوال:
در گزارش سود و زیان، چه زمانی می توان گزارشی مطمئن تهیه کرد؟
 
پاسخ:

با توجه به در جریان بودن امور، نمی توان در زمانی که فروش ها و خرید ها نهایی نشده اند، به گزارش اطمینان پیدا کرد.

از طرفی با توجه به تغییرات احتمالی بر روی اسناد و همچنین ایجاد مغایرت های انبار و تحت الشعاع قرار گرفتن حساب های سود زیانی در این خصوص، قبل از تهیه گزارش، اصلاح بهای تمام شده(به منظور محاسبه مجدد، ردیف های کاردکس کالا) و اصلاح اسناد خودکار زده شود.
این عملیات ها در زمانی باید انجام شود که کسی از نرم افزار استفاده نمی کند.
 
سئوال:
مقایسه گزارش های حسابداری(مثل ترازنامه ها، اسناد، مرور حساب و...) با گزارش های فروش، تسویه فاکتور، خرید و... صحیح است؟ و علت وجود اختلاف در اکثر آن ها چه عواملی است؟
 
پاسخ:

1. ماهیت
enlightened گزارش های حسابداری  متناسب با مرور حساب و اسناد ثبت شده در سیستم بوده که فقط در زمان نهایی شدن فرآیندها نرم افزاری ثبت آن ها رخ می دهد.
در این فرم ها شما همه اسناد را مشاهده می کنید حتی عمومی ها و براساس آرتیکل و معین طرف حساب ها است.

enlightenedگزارش های فروش و... لزوما موارد نهایی را نمایش نمی دهند. از طرف دیگر در این گزارش ها امکان دارد ستون ها مجموع/تفاضل/ضرب و یا تقسیم اعدادی متناسب یا نامتناسب با مرور حساب را نمایش دهند چرا که دارای منطقی متفاوت برای محاسبه هستند.
در ضمن موارد اسناد عمومی و برخی اسناد احتمالی در فرم گزارش های مربوطه محاسبه نمی گردد.

mailنکته: درصورتی که بنا بود این موارد باهم برابر باشند ساختن آن ها بی دلیل میشد.


2. خطاهای کاربری:
enlightened عدم تطبیق:  گزارش هایی که دارای کلمه تسویه هستند، قطعا به تطبیق گردش اشخاص(در نسخه های قدیمی اسناد تسویه) ارتباط داشته و باید اطمینان پیدا کنید که در مسیر "حسابداری>تطبیق گردش اشخاص"، ستون تطبیق داده نشده دارای ریال صفر باشد.

mail نکته: ستون مربوطه را با فیلتر نابرابر است با صفر فیلتر کنید، سپس موارد موجود را اصلاح نمایید تا هیچ رکوردی در جدول با این فیلتر نمایش داده نشود.
این عمل به شما این اطمینان را خواهد داد که گزارش مربوطه درست عمل می کند.

enlightened اشتباه در تاریخ گذاشتن:  با فیلتر کردن تاریخ احساس میکنید که باید گزارش برابری را با سایر بخش ها  مشاهده نمایید. اما دلایلی وجود دارد که موجب میشود این مهم رخ ندهد:

mailاختلاف بین سفارش تا فاکتور شدن - در گزارشات فروش و... شما می توانید همه ثبت ها از مواردی که فقط ثبت شده  تا  نهایی شده اند را مشاهده کنید. اما در حسابداری فقط نهایی ها مشاهده می شود.
mailاختلاف بین بازه زمانی انتخاب شده برای گزارش گیری و دریافت های مالی از مشتری
(بطور مثال در گزارش تسویه فاکتور رکوردی را در بازه خرداد ماه مشاهده میکنید ولی دریافت آن در تاریخی خارج از گزارش تهیه شده ثبت شده و تطبیق آن نیز بطور صحیح زده شده است. این گزارش تسویه مربوطه را لحاظ می کند که شاید خلاف انتظار شما باشد.)
موارد اینچنینی را در گزارشات مختلف  می توان با منطق و رویکردهای متفاوت مشاهده کرد.
mailدر مرور حساب مشتری بازه خرداد ماه را انتخاب می کنید. در این فرم شما امکان مشاهده دریافتی ریالی همان صورتحساب را که خارج از بازه خردادماه است نمی توانید مشاهده کنید.

enlightenedتطبیق: ثبت تطبیق گردش برای فروش/برگشت از فروش/ دریافت/ پرداخت و... بنحوی که ارتباط منطقی آنها را لحاط نکرده باشید.
mailتطبیق دادن ناصحیح، مثلا یک سند فروش یا دریافت را به سند عمومی تطبیق زده ایم، این کار موجب می شود که در گزارش تسویه فاکتور شما عددی متفاوت را با مرور حساب مشاهده کنید، بطور مثال ستون تسویه حواله بانکی یا... را با مرور حساب حواله های بانکی متفاوت خواهید دید.
mailبرگشت از فروش هایی که به فروش تطبیق داده نشده یا به دریافت تطبیق داده نشده است.
نکته حائز اهمیت عدم رعایت منطق اصلی ثبت ها است. که البته در صورت عدم رعایت شاید گزارشی مثل گزارش تسویه که جایگاه اصلی آن خزانه داری است قابل اعتماد نشود ولی موارد حسابداری کماکان  قابل اعتماد خواهند بود.

3. تنطیمات و شخصی سازی:
enlightened دسترسی: اگر اختلاف مشاهده بین کاربران نرم افزار تحت وب پخش مویرگی شماست، علت تفاوت در دسترسی افراد است.

mailبرای مثال دسترسی گروه های کالایی متفاوت، دسترسی کدینگ های حسابداری، دسترسی مشاهده آمار ویزیتور و... (جهت کسب اطلاعات بیشتر با پشتیبانی در ارتباط باشید)

enlightenedتنظیمات : در تنظیمات نرم افزار پخش مویرگی کارا مواردی وجود دارد که می تواند موجب تغییر تاریخ های نمایشی یا عدم تغییر آن ها شود، این موارد در صورت عدم دانش کافی شما نسبت به تنظیمات خودتان از سیستم موجب خواهد شد که درک درستی از بازه های زمانی نداشته باشید. (بطور مثال گزینه تبدیل تاریخ پیش فاکتور در زمان نهایی شدن)