معرفی کانال های توزیع مویرگی در عرضه کالا و تولیدات

اگر چه برای رسیدن به سود در معاملات نیاز به تولید محصولات با کیفیت داریم اما نباید از استراتژی های به کار گرفته برای عرضه کالا غافل شویم. این استراتژی های فروش به اندازه تولید محصول اهمیت دارد. توزیع مویرگی از جمله این استراتژی ها می باشد. تولید و فروش محصول در بازارهایی که کیفیت را به عنوان اولین اصل معرفی می کنند، کار دشواری است. توجه شمارا به ادامه این مقاله در وبسایت نرم افزار پخش مویرگی کارا جلب می نماییم

اهمیت توزیع مویرگی


زمانی که شما به کیفیت کالا به عنوان اولین و مهم ترین عنصر تولید توجه می کنید، در نیمه راه قرار می گیرد. حالا باید بر روی موضوعاتی نظیر توزیع و پخش کالاهای خود متمرکز شوید. بازار سازی برای تولیدات به منزله بخش مهمی از روند فروش می باشد. در این صورت با افزایش تعداد تولید کنندگان و رقبا شما همچنان در بازار باقی خواهید ماند و سهم خود را به عنوان یک برند درجه یک حفظ می کنید.
در دنیای تجارت برندهای زیادی تولید می شوند. این برندها در صورت رعایت نکردن قوانین و اصول بازاریابی و فروش پس از مدتی محو می شوند. به گونه ای که گویی هرگز پدید نیامده اند.
برای موفقیت در عرصه تولید و تجارت نیاز به یک سیستم توزیع مناسب می باشد. این سیستم توزیع از قابلیت بالایی برای فروش و پیدا کردن مشتریان وفادار برخوردار است. مشتریان وفادار مشتریانی هستند که در هر حالت و در هر مکانی بهره مندی از برند محصولاتی شما را ترجیح می دهند. برای این مشتریان نام تجاری دیگر محصولات اهمیتی ندارد.
با توزیع مویرگی می توانید مشتریان خود را در نقاط دور و نزدیک پیدا کنید. برای بهره مندی از این توزیع باید کانال های آن را به خوبی بشناسید.

کانال های توزیع مویرگی


کانال توزیع مویرگی مجموعه‎ی گسترده ای از فروشندگان، واسطه و مشاغل را دربر می گیرد. این کانال ها در حکم راه های ارتباطی شما با مشتریان می باشد. بهره مندی از کانال های توزیع مویرگی برای رسیدن محصولات به دست مشتریان و مصرف کنندگان اهمیت دارد. این کانال های توزیع مویرگی با توجه به نوع کسب و کار و محصولات شما می تواند مجموعه ای از خرده فروشان، بازارهای آنلاین، عمده فروشان و شرکت های حمل و نقل را در بر بگیرد.
زمانی که از کانال مناسبی برای توزیع مویرگی بهره مند می شوید، تصمیم باارزشی در کسب و کار می گیرید. کلیه این تصمیمات، نحوه مورد استفاده قرار گرفتن اجناس و کالاهای شما را مشخص می کند. ضمن اینکه بر سرعت دریافت کالاها و دسترسی به اجناس نیز تاثیرگذار می باشد.

عوامل موثر در انتخاب کانال

برای انتخاب کانال باید تاثیر عوامل مختلفی را مد نظر قرار دهید.
نوع کالا: کالاهایی که مهلت کمی برای مصرف دارند، به شکل مستقیم عرضه می شوند. بنابراین نوع محصول بر نحوه توزیع بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
بازار: برای موفق شدن در توزیع مویرگی و انتخاب درست کانال باید اطلاعات کافی درباره مشتریان و بازار داشته باشید. در واقع شما باید بدانید مصرف کنندگان شما چه کسانی هستند؟ آیا مشتریان شما از سایت خریداری می کنند؟ نقش خرده فروشان در پروسه رساندن محصول به دست مشتریان چه قدر است؟ زمانی که بتوانید پاسخ قانع کننده ای برای این سوال ها بیابید، می توانید روش مناسبی برای انتخاب کانال و توزیع مویرگی در نظر بگیرید.

اهمیت واسطه ها در پخش مویرگی

واسطه ها نیز از عواملی هستند که به شکل خواسته یا ناخواسته بر روی توزیع مویرگی تاثیر می گذارند. واسطه ها می توانند شرایط مناسبی برای پخش سریع محصولات فراهم نمایند و مشتریان واقعی را به شما معرفی کنند. اهمیت واسطه ها در توزیع مویرگی به عواملی نظیر روابط تجاری، بازار و بودجه بستگی دارد.

توجه به رقبا

برای انتخاب این کانال های توزیع مویرگی به رقبای خود توجه کنید. به روش توزیع کانال رقبا دقت کنید و چرایی آن را از خود بپرسید. آیا این کانال، روش با کیفیت و سودمندی برای توزیع بوده است؟ آیا این کانال تاثیرگذاری به مراتب بیشتری بر روی صنعت پخش مویرگی داشته است. بهتر است در همین مرحله از روش متفاوت با رقبا استفاده کنید. به عنوان مثال اگر رقبای شما از روش خرده فروشان برای توزیع محصول بهره مند می شوند، شما از روش فروش اینترنتی برای عرضه محصول بهره مند شوید.
برای انتخاب این کانال های توزیع بر روی مزایا و معایب متمرکز شوید. گاهی بهره مندی از این نوع کانال های توزیع با پرداخت هزینه سنگین همراه است. بنابراین در این انتخاب باید به پارامترهایی نظیر بودجه توجه کنید.
شما از سیستم مشتری مداری در توزیع مویرگی بهره مند می شوید. بنابراین در نهایت توقع دارید که این روش ها شما را به مشتریان زیاد برساند. با روشن شدن این موضوع شما باید به دنبال کانال های توزیعی باشید که به شما فرصت بیشتری برای ارتباط با مشتری می دهد. کانال های توزیع را برحسب کارکرد و موفقیت طبقه بندی کنید. ضمن اینکه بودجه مربوط به هر یک از این کانال ها را نیز مد نظر قرار دهید.
بر روی یک کانال توزیع مویرگی متمرکز نشوید. شرکت ها همواره می توانند از چند روش برای پخش مویرگی بهره مند شوند. بنابراین در صورت داشتن بودجه کافی از روش های مختلف برای توزیع استفاده کنید.

سایر پارامترهای مهم در پخش مویرگی

اگر چه پوشش سراسری مشتریان امکان موفقیت شما را در عرصه تولید ۲ برابر می کند اما در کنار این موضوع باید به پارامترهای دیگری نظیر کیفیت، نوع طراحی، به روز بودن، زیبایی و ... محصولات نیز توجه کنید. با توجه به این پارامترها می توانید رقابت سالمی با سایر رقبا داشته باشید. اگر در توزیع مویرگی موفق نیستید، بهتر است نوع کانال خود را عوض کنید.
برای موفق بودن در توزیع مویرگی از روش های انحصاری نیز کمک گرفته می شود. این روش های انحصاری می تواند تاسیس یک فروشگاه خرده فروش باشد. این فروشگاه خرده فروش کلیه محصولات مربوط به سایت و شرکت شما را به فروش می رساند. از این فروشگاه به عنوان کانال توزیع مستقیم یاد می شود.
عرضه محصولات در سایر فروشگاه ها و سایت ها نیز به عنوان کانال توزیع مستقیم معرفی می گردد. این کانال ها از قدرت مناسبی برای جذب مشتری برخوردار می باشند.
از کانال های توزیعی شرکت خود حمایت کنید. این کانال ها می توانند سود زیادی برای شما به همراه داشته باشند. بنابراین از آن ها غافل نشوید. ضمن اینکه همواره بر روی کار آن ها نظارت داشته باشید.