پخش مویرگی به این معناست که شرکت بخش بندی بازار را نادیده می‌گیرد و محصولات خود را به همه‌ی بازارهای موجود توزیع می‌کند. ایده‌ی اصلی در پخش مویرگی این است که محصول شما، همه جا در دسترس باشد و بدین ترتیب بیشترین خریداران ممکن را داشته باشد. در اکثر اوقات، پخش مویرگی در مواقعی که مشتریان گزینه‌های بسیاری از برندهای متفاوت را پیشِ‌رو دارند، ضرورت پیدا می‌کند. 
منبع


 


 
معمولا میزان توزیع به عوامل مختلفی بستگی دارد: ظرفیت تولید، اندازه‌ی بازار مورد نظر، سیاست‌های قیمت‌ گذاری و بازاریابی و همچنین نیاز فصلی مشتری به محصول مورد نظر.

هدف پخش مویرگی
هدف از پخش مویرگی این است که با استفاده از مکان‌های فروش در دسترس، بیشترِ بازار موجود را تحت پوشش قرار دهیم. در اکثر اوقات، پخش مویرگی زمانی استفاده می‌شود که محصول موارد استفاده‌ی زیادی داشته باشد و برندهای بسیاری نیز همین محصول را عرضه کنند. بنابراین اگر مشتری برند شما را خریداری نکند، برند دیگری را می‌خرد. پس اصلی‌ترین هدف، توزیع گسترده‌ی محصول است و به همین دلیل از روش پخش مویرگی استفاده می‌شود.

فروش کلی با تعداد فروشگاه‌های عرضه‌کننده‌ی محصول ارتباط مستقیم دارد ( محصولاتی مانند سیگار، نوشیدنی‌ها، صابون و غیره). پخش مویرگی معمولا در شرکت‌های محصول‌محور یا برای کالاهای اساسی، استفاده‌ی بیشتری دارد.

این روش تمام فروشگاه‌های ممکن را تحت پوشش قرار می‌دهد. بنابراین برای این نوع از محصولات، روش توزیع، مهم‌ترین عامل موفقیت است. هرچه محصول جذاب‌تری برای مشتریان داشته باشیم، در بلندمدت سود بیشتری به‌دست خواهیم آورد.

هر فروشگاهی که محل خرید مشتریان باشد، مکان مناسبی برای توزیع محصول هم هست. برای مثال: حتما لازم نیست که محل توزیع، یک فروشگاه فیزیکی باشد. حتی فروشگاه‌های اینترنتی هم مناسب هستند، چرا که خریدار می‌تواند محصول را آنلاین تهیه کند.

به همین علت، این محصولات در رستوران‌ها، هتل‌های پنج ستاره، دکه‌های روزنامه‌ فروشی، شیرینی فروشی‌ها، کافی‌شاپ‌ها و غیره هم در دسترس هستند.

 
 
به عبارت دیگر، روش کار پخش مویرگی بدین صورت است که محصول را در مکان‌های مختلفی برای توزیع قرار می‌دهد. معمولا محصولاتی که استفاده‌ی هر روزه دارند و باید مرتب تعویض شوند، در فروشگاه‌های مختلفِ هر محله در دسترس هستند.

خیلی به ندرت پیش می‌آید که مشتری مجبور شود تا به دنبال خمیردندان مورد علاقه‌ی خود بگردد، چرا که شرکت‌های بزرگ تولید خمیردندان همه از روش پخش مویرگی استفاده می‌کنند. شرکت‌های دیگری که از پخش مویرگی استفاده می‌کنند شامل تولیدکنندگان صابون، خوشبوکننده، پودر لباسشویی، محصولات بهداشتی بانوان، نوشیدنی‌ها و سیگار هستند.

در درجه‌ی اول، شرکت تولیدکننده‌ی این محصولات بیشترین سود را از پخش مویرگی می‌برد. زیرا می‌تواند اولین برند باشد و محصول خود را پیش از رقبایش در فروشگاه‌ها به فروش برساند. و همین‌طور خریداران ممکن است به آن محصول احساس تعلق پیدا کنند.

برای فروشندگان نیز بهتر است که انواع برند‌ها را داشته باشند. چون می‌توانند به این معروف شوند که همه‌ی برندها را در فروشگاه خود دارند و می‌توانند مشتری بیشتری جذب کنند. در نتیجه مشتریان رضایت بیشتری از آنها خواهند داشت و در میان تولیدکنندگان و مشتریان شهرت بیشتری پیدا می‌کنند.

حتما بخوانید: قیف فروش چیست و چه کاربردی در بازاریابی و فروش دارد؟
فواید پخش مویرگی
بهترین محصول برای ‌پخش مویرگی محصولی است که برای مشتری استفاده‌ی هر روزه داشته باشد.

برای مثال: خمیردندان، سیگار، صابون و غیره محصولاتی هستند که قابلیت بازاریابی عمده دارند. چرا که اینها محصولاتی بسیار عادی هستند که در هر نوع فروشگاهی پیدا می‌شوند.



۱. پول

هرچه توزیع گسترده‌تری داشته باشید، محصولات بیشتری می‌فروشید و در نتیجه درآمد بالاتری خواهید داشت.

به علاوه، تولیدکنندگان درآمد خود را در توزیع محصولات خود در فروشگاه‌ها می‌بینند. چون هرچه محصولی بیشتر دیده شود، بیشتر فروش می‌رود.



۲. آگاهی از محصول

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از روش پخش مویرگی این است که آگاهی از محصول را بالا می‌برد.

وقتی محصول شما در همه‌ی فروشگاه‌ها در دسترس باشد، مشتریان بیشتر به آن اعتماد می‌کنند و محصول را به عنوان یک برند شناخته شده می‌بینند.



۳. خرید بدون برنامه

خیلی از بازاریابان معتقد‌ند که خرید بدون برنامه، سودآور و کارآمد نیست. ولی اگر مشتری ببیند که برندهای معروف در دسترس نیستند، برندی را می‌خرد که کمتر شناخته شده است.

بنابراین خرید بدون برنامه خیلی هم سودمند است.



۴. فروشندگان

علاوه بر تولیدکننده، فروشنده نیز سود زیادی از فروش محصولاتی که به روش پخش مویرگی توزیع شده‌اند، می‌برد. زیرا حق انتخاب بالاتر می‌رود و مشتریان برای حصول اطمینان از انتخاب بهترین محصول، ارتباط بیشتری با صاحب فروشگاه برقرار می‌کنند.

برای مثال، تنوعی که در فروشگاه والمارت وجود دارد باعث می‌شود تا رضایت مشتریان بالاتر برود و شهرت فروشنده هم خیلی بیشتر شود.

حتما بخوانید: ۱۶ سوالی که برای بهبود فرآیند فروش خود حتما باید به آنها پاسخ دهید.

 


۵. خریداران

معمولا وقتی خریداری وارد فروشگاه می‌شود، دو حالت صادق است؛ یا او می‌خواهد محصول شناخته‌شده‌ی خود را بخرد، یا اینکه از حق انتخاب خود استفاده کند.

مثلا در والمارت، باید بین این دو مسئله تعادل برقرار شود: «والمارت چیپس مورد علاقه‌ی من رو داره» و «والمارت همه نوع چیپسی داره».

مشتریان می‌خواهند هر دو مورد را داشته باشند. بنابراین این روش برای راضی کردن آنها عالی است. 


۶. تولیدکننده

تولیدکننده اولین کسی است که از پخش مویرگی سود می‌برد. چرا که شرکت، درآمد زیادی پیدا می‌کند و شهرت آن هم روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

مثلا پپسی کولا برندی فراگیر است و همه آن را می‌شناسند.

پس احتمالا پپسی کولا بیشترین تعداد مشتریان وفادار را دارد. چون هر جا که بروند مطمئن هستند که می‌توانند نوشیدنی مورد علاقه‌شان را پیدا کنند.


مضرات پخش مویرگی

با وجود اینکه پخش مویرگی فواید خیلی زیادی دارد، اما عاری از ریسک‌ و مضرات نیست.

۱. پول
وقتی تولیدکننده تصمیم می‌گیرد که محصولش را همه جا توزیع کند، باید این را هم در نظر داشته باشد که ممکن است، قیمت‌ها بسته به مکان فروشگاه تغییر کنند، ولی هزینه‌ی توزیع محصول لزوما دست نخورده باقی بماند.

پس در نظر گرفتن موقعیت مکانی امری ضروری است، چرا که در غیر این صورت، می‌تواند صدمات زیادی به شرکت‌تان وارد کند.

۲. قیمت پایین و سود ناخالص
خیلی از محصولاتی که پخش مویرگی می‌شوند قیمت پایین و سود ناخالص کمی دارند. بنابراین پیش از انتخاب روش پخش مویرگی باید محصول خود را کاملا بررسی کنید و تصمیم بگیرید که آیا این روش باعث کسب درآمد بیشتر می‌شود یا خیر.

۳. کنترل فروشنده
به این خاطر که بیشتر فروشندگان از شما دور هستند، نمی‌توانید به خوبی روی آنها نظارت داشته باشید. بنابراین ممکن است که پیش‌آمدهای ناخوشایندی نیز اتفاق بیفتند، مثلا محصول شما گم شود.

4. ضعف در نظارت 
با توجه به پخش بودن افراد نظارت بر روی آن ها سخت می شود که البته به کمک نرم افزار پخش مویرگی می توانید از بروز این مشکل خودداری کنید 

در کل می توان گفت این روش علی رغم وجود معایبی که دارد هم چنان از بهترین روش های فروش برای صنعت پخش می باشد که ما آن را پیشنهاد می کنیم که جهت خرید ابزار های پخش مویرگی ما می توانید با کارشناسان فروش ما در تماس باشید

بروزرسانی 1398/2/8


پخش مویرگی به فرآیندی اطلاق می شود که تولیدکنندگان با اجرای آن کالا و خدمات خود را به شکل گسترده به دست مشتریان خود می رسانند. همان طور که می دانید مویرگ ها رگ های کوچکی هستند که وظیفه دارند خون را در بدن توزیع کنند. سیستم پخش مویرگی نیز با همین استعاره شکل گرفته است. حال می خواهیم بدانیم که به زبان ساده وظیفه ی این نوع پخش چیست و چه کاری را انجام می دهد. با استفاده از این روش که در سال های اخیر در بنگاه های اقتصادی بیسیار متداول شده است. همان طور که می دانید نبض حیات یک شرکت تولید کننده ی خدمات و کالا در دستان سیستم توزیع و فروش آن است. حال که به اهمیت این بخش پی بردیم باید بدانید پخش مویرگی به یک سیستم توزیعی اطلاق می شود که تولیدکنندگان در آن تقسیم بندی بازار را نادیده گرفته و محصولات خود را بدون توجه به آن روانه ی بازار می کنند.
ایده ی اصلی توزیع یا پخش مویرگی این است که تولید کننده بتواند به همه ی بازار دسترسی داشته باشد در این روش بدون در نظر گرفتن نوع محصول در همه ی بازار حتی در بخش های غیر معمول نیز محصولات پخش خواهند شد. علت این امر نیز دسترسی مشتری به محصول و کالای مورد نظر است یعنی با استفاده از این روش مشتری یا خریدار می تواند در هر مکانی خدمات یا کالای مورد نظر خود را خریداری کند.
چه زمانی از پخش مویرگی استفاده می کنیم
افرادی که در زمینه تولید کالا و خدمات فعالیت دارند به اهمیت پخش مویرگی واقف هستند و این اهمیت زمانی مشخص می شود که مخاطبین یا خریداران با تعداد زیادی از برند های تولید کننده ی گوناگون روبرو هستند در این زمان است که باید تولید کننده نسبت به توزیع یا پخش مویرگی اقدام کند.
یکی از ویژگی های بسیار مهم توزیع مویرگی این است که شبکه های فروش زیادی را ایجاد می کند که منجر به کاهش ریسک مالی و مدیریت بازار می شود. لازم به ذکر است بدانید که این عملکرد باعث کنترل اقتصادی نیز می شود.
نکته ی مهم این جاست که پخش مویرگی هم به نفع تولید کننده و فروشنده است هم به نفع خریداران عمل می کند. با استفاده از این روش به عنوان یک استراتژی مناسب برای توزیع کالا و خدمات همچنین فروش آن ها مصرف کنندگان ، فروشندگان عمده و خرده فروشان در کنار مشتریان به راحتی می توانند به مواد و لوازم مورد نیاز خود در همه ی نقاط دسترسی داشته باشند و زمان و هزینه ی بیشتری را برای یافتن مایحتاج خود به هدر ندهند.
اهمیت صنعت پخش مویرگی در چیست
همان طور که قبلا هم اشاره کردیم مهم ترین عامل در موفقیت یک برند یا شرکت روشی است که برای توزیع و پخش محصولات خود انتخاب می کند. زمانی که محصولات در اماکن یا فروشگاه های بیشتری توزیع شده باشند میزان فروش محصولات نیز بالاتر می رود. با پیشرفت دنیایی دیجیتال و رونق گرفتن کسب و کارهای اینترنتی محل پخش محصولات حتما نباید فروشگاه های فیزیکی باشند بلکه می شود در فروشگاه های آنلاین یا اینترنتی هم این محصولات را ارائه داد که با توجه به روی آوردن مردم به خرید اینترنتی یک راه حل موثر است. همین امر باعث شده است که توجه
شرکت های تولید کننده به سمت تجارت آنلاین جلب شود.
استفاده از این روش باعث می شود که کالای مورد نظر در اماکنی مانند دکه های روزنامه فروشی، هتل ها ، رستوران و مراکزی از این قبیل موجود بوده و به فروش برسد. از ویژگی های پخش مویرگی این موضوع است که امکان خرید و فروش یا توزیع محصولات را در اماکن عمومی و شاید غیر معمول ایجاد می کند.
اهمیت و ویژگی نرم افزار پخش مویرگی چیست
در ابتدا باید بگوییم که نرم افزار پخش مویرگی در دنیایی کنونی بسیار کاربرد دارد، در حال حاضر استفاده از این نرم افزار در بسیاری از بنگاه های اقتصادی کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار ویژگی های خاص خود را دارد که در ادامه به بحث درباره ی آن خواهیم پرداخت. از مهم ترین ویژگی ها  این است که توزیع و پخش کالا و خدمات را از پایین ترین سطح شروع می کند. در واقع نقطه ی استارت و شروع برای این نرم افزار خرده فروش ها محسوب می شوند. استراتژی که در مورد پخش کالاهای تند مصرف در پخش مویرگی وجود دارد بیشتر از توزیع مویرگی کالاهای دیگر است. حال این سوال پیش خواهد آمد که کالاهای تند مصرف چه نوع کالاهایی هستند معمولا این عبارت به کالاهایی اطلاق می شود که قیمت بالایی ندارند ولی تند مصرف می شوند مانند مواد غذایی، شوینده و بهداشتی و از این قبیل کالاها است. لازم به ذکر است که بدانید نرم افزارهای پخش مویرگی و شرکت های مرتبط با آن با یکدیگر متفاوت هستند که عبارتند از:
پخش مویرگی مستقل: از ویژگی این نرم افزار پخش مویرگی این است که با چند مدل برند متنوع فعالیت می کند. فعالیت اصلی که به عنوان نمونه است پخش مواد غذایی، دارویی و شوینده است.
نرم افزار پخش مویرگی غیر مستقل: این مدل نرم افزار به شکلی کار می کند که همه فعالیت های آن تحت نظر شرکت تولید کننده ی آن می باشد و مسئولیت آن تنها توزیع محصولاتی است که مربوط به تولید خود آن باشد.
از دیگر قابلیت هایی که نرم افزار توزیع مویرگی کارکرد از راه دور آن است که علت طراحی خاص تحت وب آن است.
این نرم افزارها مجهز به پیشرفته ترین و به روز ترین فناوری های روز دنیا در زمینه ی پخش مویرگی هستند. این نرم افزار به شما امکان می دهد که اندازه ی فروش هر دپارتمان را به شکل دقیق ثبت و مشخص کند. در کنار آن می توانید به میزان فروش موفق و سودی که از آن قسمت نصیب شرکت شده است را با دقت محاسبه کنید. این نرم افزار می تواند انگیزه ی فروش را در قسمت های مختلف بالا ببرد و میزان سودی را که به هر ویزیتور آنلاین تعلق می گیرد را به شکل کاملا دقیقی مورد محاسبه قرار بدهد.


بروزرسانی 1399/5/19
پخش مویرگی از جمله فرآیندهایی است که برای رساندن محصولات و تولیدات به مشتریان مدنظر قرار می گیرد. این پخش باعث می شود مشتری بدون واسطه با خریدار عمده معامله کند. این نوع پخش برای مشتریان و صاحبان مشاغل سودآور است و از این رو مورد توجه قرار می گیرد.
پخش مویرگی به عنوان آخرین حلقه در زنجیره تامین نیازها و کالاها مطرح می شود. در چنین پروسه ای محصول در نقطه آخر عرضه شده و به مشتری نزدیک می گردد. بسیاری از مغازه ها، سوپرمارکت ها و هایپرها از این ترفند عرضه بهره مند می شوند. همین موضوع باز بودن مراکز خرید را در روزهای تعطیل نیز فراهم می کند. با پخش مویرگی می توان در روزهای تعطیل نیز از کالای خود بهره مند شد. این موضوع برای مشتریان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
برای اینکه بتوانیم درک درستی از پخش مویرگی داشته باشیم، باید اطلاعات کافی در مورد آن به دست آوریم. این پخش در واقع یک سیستم توزیع می باشد. هدف از این سیستم، عرضه مستقیم کالاها به مشتریان می باشد. با این کار فروشگاه ها محل توزیع مواد غذایی می شوند و مشتریان به شکل مستقیم از محصول بهره مند می گردند.
پخش مویرگی با وظایف خاصی معرفی می گردد. ابتدا کالاها و محصولات در انبارها و کارگاه ها ذخیره می گردند.
با این ذخیره سازی سفارش از مشتریان دریافت خواهد شد.  محصول به مشتریان ارائه و مطالبات مربوط به آن وصول می گردد. در گام بعدی اطلاعات از بازار دریافت می گردد. 
از این نوع پخش به عنوان پخش مویرگی یاد می شود. چون این پخش کالا از تولید کننده تا فرد خریدار آخر انجام می گیرد و همین موضوع باعث یادآوری نقش مویرگ در بدن می باشد. مویرگ ها برای خون رسانی به بدن و اعضاء مور توجه می باشند.  
پخش مویرگی مختص عرضه مواد آرایشی یا غذایی نیست. این پخش و فرآیند در کلیه سیستم های توزیع محصولات و بنگاه های اقتصادی قابل استفاده می باشد.
فروشندگان و ارائه کنندگان محصولات و لوازم مختلف با این نوع سیستم از سود فراوانی بهره مند می شوند. برای اینکه بتوان از این سیستم پخش به درستی بهره مند شد، باید تعهد را در نظام کاری در نظر داشت.
فروش و توزیع کالا به صور مختلف انجام می شود. این عرضه و توزیع  با توجه به تصمیم مدیران مشخص می گردد. تصمیمی که درباره این توزیع اتخاذ می شود، بر روی روش های بازاریابی نیز تاثیر گذار است. شرکت ها همواره از روش های نوین و جدید برای عرضه و فروش استقبال می کنند. در واقع این شرکت ها به دنبال بازاریابی مناسب برای محصولات می باشند. فروش و توزیع به عنوان نبض شرکت در نظر گرفته می شود.
شرکت پخش مویرگی یک شرکت مناسب برای توزیع کالا می باشد. چنین شرکت هایی پخش و توزیع را تا مرحله خرده فروشی مدنظر قرار می دهند. این شرکت در پایین ترین مرحله پخش مویرگی، محصولات خود را عرضه خواهد کرد. به عنوان مثال بخشی از کالاها به عنوان کالاهای تند مصرف در شرکت صنایع غذایی معرفی می شوند. این نوع کالاها با قیمت کمی عرضه می شوند و سرعت بالایی در فروش دارند.
پخش مویرگی برای رسیدن به بازار بیشتر جهت فروش مورد توجه قرار می گیرد. بهره مندی از این نوع پخش به زمانی مربوط می شود که بازار وسیعی برای یک نوع محصول وجود داشته باشد. به عنوان مثال شرکت ها و برندهای زیادی آن محصول را به شکل همزمان به بازار وارد کنند. در چنین حالتی در دست گرفتن بازار کار سختی می شود و امکان جذب مشتری به راحتی میسر نیست. در واقع رقابت بر سر عرضه محصولات با فشار بیشتری همراه خواهد بود. 
در این حالت شما به دنبال فروش برند خود هستید. این در حالی است که شما تک محصول نیستید. بنابراین اگر محصول شما خریداری نشود، برندهای دیگری برای خرید آن محصول انتخاب می شوند. مهم ترین متد برای ساخت بازار مناسب برای فروش محصول این است که محصول شما به شکل وسیعی عرضه شود. این موضوع با بهره مندی از پخش مویرگی فراهم خواهد شد. 
سطح گسترده فروش واژه پخش مویرگی را به خوبی تداعی می کند. در چنین حالتی در تمام فروشگاه ها اثری از برند شما دیده می شود. شما ابداً فروش خود را محدود نکرده اید. بلکه آن را در سطح وسیعی عرضه می نمایید. فروش کلی به معنای در اختیار گرفتن فروشگاه های بیشتر است. این محصولات می توانند در نوع آرایشی، غذایی و ... باشند. از این نوع سیستم توزیع برای فروش کالاهای ضروری بیشتر استفاده می شود. ضمن اینکه شرکت های محصول محور نیز تمایل زیادی به بهره مندی از آن دارند.
در پخش مویرگی می توان عرضه کالا را در فروشگاه های زیادی انجام داد. برای اینکه بتوانیم فروش قابل توجهی در ارائه محصول داشته باشیم، باید بر روی روش پخش مویرگی کالا متمرکز شویم. محصول ارائه شده باید از جذابیت بالایی برخوردار باشد. چون در این صورت می توانند شما را در بلند مدت به سود زیادی برسانند.
توجه داشته باشید که فروشگاه ها برای توزیع محصول گزینه مناسبی هستند. این توزیع محصول در فروشگاه های اینترنتی و فیزیکی انجام می شود. محصولات یک شرکت در بسیاری از مکان ها همچون کافی شاپ ها، فست فود سیار، هتل های ۵ ستاره، شیرینی فروشی، رستوران ها و ... عرضه می شوند. 
پخش مویرگی با قرار دادن محصول در سایر مراکز فروش عمده و خرده انجام می شود. این موضوع برای محصولاتی نظیر شیر، صابون، سیگار و ... که روزانه مصرف می شوند، اهمیت زیادی دارد. این نوع محصولات با تنوع در برند عرضه می شوند. ضمن اینکه در هر سوپرمارکت و مغازه ای دیده می شوند. دسترسی به برند یک محصول در کوچک ترین مغازه ها نشان می دهد که این شرکت در عرضه محصول و بهره مندی از پخش مویرگی موفق بوده و برند خود را به خوبی معرفی کرده است. 
فرض کنید شما به دنبال یک برند خاص در خرید لوازم بهداشتی همچون صابون هستید. با ورود به فروشگاه چه مدت طول می کشد که محصول خود را بیابید. قطعاً پیدا کردن برند شما در هر فروشگاه و مرکز خرید کوچک و بزرگی به راحتی میسر می گردد. چون شرکت تولیدی شما از پخش مویرگی بهره مند شده است. شرکت محصولاتی نظیر نوشیدنی، صابون، کالاهای بهداشتی خانم ها، پودر لباسشویی و سیگار از جمله شرکت هایی هستند که از پخش مویرگی بهره مند می شوند.