معرفی پخش مویرگی


در این مقاله سعی داریم به طور کامل به بررسی اهمیت پخش مویرگی بپردازبم و اطلاعات ارزشمندی در این راستا در اختیار شما عزیزان قرار دهیم با ما همراه باشید.
توزیع و پخش کالاهای تولید شده توسط تولیدی های مختلف به دو صورت جداگانه توزیع می گردد که شامل:
۱) توزیع ساختن مواد غذایی و  همچنین محصولات آرایشی و  البته بهداشتی از کانال پخش  عمده‌فروشی
۲) شبکه توزیع کالاهای مختلف  از طریق فروش مویرگی مواد غذایی،  همچنین آرایشی و البته بهداشتی به طور جداگانه  خرده‌فروشی‌ها
می باشد. هر کدام از روش های موجود می تواند با در نظر گرفتن مزیت هایی که دارد در اولویت یک شرکت تولیدی قرارگیرد. تولیدی های بخش آرایشی و بهداشتی محصولات خود را به طور عمده به صورت پخش مویرگی به دست فروشنده های بعدی می رسانند. دلیل نامگذاری این نوع از پخش محصولات و کالاهای تولیدی آن است که این نوع شرکت تولیدی تقسیم بندی بازار را مد نظر قرار نمی دهد و محصولات خود را به همه ی بازارهای موجود  توزیع می کنند که بازارهای یاد شده می تواند خرده فروشی ها و حتی سوپر مارکت ها نیز شامل شود. دلیل استفاده از این تنوع توزیع در پخش محصولات آن است که  کالاهای تولیدی در همه جا در دسترس باشد و از این طریق به راحتی مشتریان را به سوی خود جذب کند. زمانی که یک کالای توسط برندهای مختلف تولید می شود در واقع یه کار گیری توزیع مویرگی ضرورت پیدا کرده و این امر تولید کننده ها را سوق می دهد که بخواهند محصولات خود را از این طریق به دست مشتریان خود برسانند. محصولی که دسترسی آن آسان نباشد توجه کافی به دست نخواهد آورد.

مزایای پخش مویرگی

پخش مویرگی مزیت های دو طرفه دارد که هم خریدار و هم فروشنده می تواند از آن سود ببرد و از سوی دیگر تولید کننده ها نیز دیگر برای تبلیغ محصولات خود نیازمند دردسر و هزینه های گزاف نخواهند بود زیرا زمانی که محصولات تولیدی در دسترس است به خودی خود می تواند مشتری را به سوی خود جلب کند و در صورتی که کیفیت کافی داشته باشد می تواند همواره در اولویت انتخاب قرار گیرد. استراتژی پخش و فروش مویرگی توانسته است در سال های اخیر به طور جدی نبض بازار و تبلیغات بازاریابی را در دست داشته باشد.
تعامل نزدیک با مشتری از جمله مهمترین گزینه ها در تجارت رقابتی است زیرا از این طریق می توان به راحتی به نیازها پی ببرد و همچنین گام موثری در افزایش کیفیت برداشت. اگر چه امروزه فروش های آنلاین در وب سایت های فروشگاه های اینترنتی غوغا می کند ولی بهره مندی از  پخش مویرگی هنوز در صنایع غذایی از توجه بالایی برخوردار است زیرا افراد تمایل دارند که مواد غذایی خود را از نزدیک ترین سوپرمارکت ها دریافت کنند به همین دلیل با پخش و فروش مویرگی می توانید این فرصت را در اختیار مشتریان خود قرار دهید. برای تحقق این امر نیز لازم است که همه ی بازارهای موجود باید در اولویت توزیع کالاهای تولیدی قرار گیرد.
مدل پخش مویرگی

معایب پخش مویرگی

با همه ی مزیت های ویژه و البته سودهای کلانی که توزیع و پخش مویرگی می تواند به همراه داشته باشد لازم به ذکر است که این استراتژی دسترسی سریع و همه جوره ی کالاها به دست مشتری عادی از عیب نیز نیست.
از اصلی ترین معایب پخش مویرگی می توان به هزینه ی بالا برای این منظور اشاره کرد. زمانی که قرار است کالاهای تولیدی به طور کامل در بازارهای موجود توزیع گردد لازم است نیروی انسانی کافی، خرید ماشین های حمل و نقل می باشد که با ارزیابی همه ی موارد می توان دریافت که این نوع فروش نیازمند انرژی و هزینه ی بالا است.
مشکلات پوشش کامل خروه فروشان سطح شهر از دیگر عواملی است که که مدیریت آن نیازمند هم تجربه و هم هزینه ی گزاف است . اگر به طور کامل همه ی خرده فروشان تحت پوشش قرار بگیرد در این صورت ممکن است به طور کامل به سود مد نظر دسترسی نداشته باشید.
مدیریت عملیاتی از دیگر نکاتی است که اگر در پخش مویرگی مورد توجه قرار نگیرد می تواند حتی به زیان نیز منجر گردد. در مدیریت عملیاتی بایستی:
• فرآیندهای انبارداری
• نگهداری محصولات غذایی
• حسابداری و مالی
• سفارش‌گیری
• حمل محصولات
• عملیات سازمانی پیچیده
مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت پخش مویرگی

تاکنون بررسی های مختلفی در مورد پخش مویرگی صورت گرفته و اقتصاد دان های معروف و معتبری سعی کرده اند با بررسی پارامترهای مختلف راهی برای افزایش بازده پخش مویرگی را ارائه دهند. در حالت کلی می توان گفت که  پخش و فروش مویرگی می توان تحت کنترل :
• مدیریت انبارداری
• مدیریت حمل و نقل
• کامل بودن سبد پخش
• بهره‌برداری به طور کامل از تکنولوژی‌های مدرن
قرار گیرد. شرکت های توزیع در یک نظر سنجی کلی انجام شده مطرح کرده اند که :
“نیاز به ایجاد  ارتباط سریعتر و آسانتر در کانال توزیع” (مدیریت لجستیک)
“برآوردن ساختن  نیازهای که پیوسته در حال تغییر مشتریان” (ترجیحات مشتریان)

به عنوان دو دغدغه ی اصلی در فروش و البته پخش مویرگی در نظر گرفته می شود. در عصر حاضر نمی توان بدون غفلت از مزیت های ایتن نوع از توزیع های سودمند گام موثری در موفقیت بر داشت زیرا شرکت های تولیدی مختلف و بیشماری برای کالاهای مختلف در حال فعالیت هستند و به دلیل رقابت ایجاد شده هر کدام در صدد هستند که به گونه ای نسبت به رقبای خود پیروز گردند. نرم افزار پخش مویرگی با داشتن مزیت های ویژه امکان خرید و فروش را به طور کلی فراهم ساخته است. این نوع از نرم افزارها متناسب با شرکتی که توسط آن ارائه می شود دارای آیتم های مختلف است که می تواند توزیع و پخش کالاهای مختلف را سهولت بخشد. استفاده از این نوع از نرم افزارها برای پخش و فروش مویرگی و ایجاد کانال های توزیع امری الزامی است که بدون استفاده و بهره مندی از آنها دغدغه های مدیریت بحران در این نوع عملیات با مراتب بیشتر خواهد بود. قیمت نرم افزار پخش و فروش مویرگی با توجه به مزیت های آن و البته امکاناتی که ارائه می دهد می تواند متغیر باشد.

بروزرسانی محتوا 98/2/10


پخش مویرگی چیست؟ به فرایندی اطلاق می شود که به کمک آن شرکت ها خدمات و کالای تولید خود را به دست مشتریان یا متقاضیان می رسانند. معادل مفهوم پخش مویرگی به زبان لاتین Distibution است که به عنوان مفهوم توزیع نیز رواج دارد. عملکرد شرکت های پخش مویرگی به دو شیوه انجام می شود که یکی از آن ها شرکت های پخش مویرگی غیر مستقل هستند که فرآیند پخش را به شکل داخلی پیش می برند و به عبارتی نیروهای کار مورد نیاز به همراه ابزارها و امکانات در خود شرکت موجود است. نمونه ی دیگر شرکت های توزیع مویرگی هستند که با نام مستقل شهرت دارند این شرکت ها مسئولیت پخش یک یا چند شرکت را بر عهده دارند  معمولا این شرکت ها وظیفه ی پخش محصولاتی مانند مواد شوینده ، بهداشتی و دارو ها را برعهده دارند.
نحوه عملکرد سیستم پخش مویرگی و نرم افزار پخش مویرگی چگونه است
همان طور که قبلا اشاره کردیم کلمه پخش مویرگی استعاره از مویرگ های بدن انسان است که عملیات خون رسانی را در ابعاد کم ولی به صورت گسترده انجام می دهند نرم افزار پخش مویرگی نیز همین عملکرد را در امر توزیع اجرا می کند. به این ترتیب که کالاهای تولید شده توسط تولید کننده را با حجم بالا در ابعاد کم توزیع می کند این کالا ها توسط تعداد زیادی از توزیع کنندگان پخش به روش مویرگی به دست متقاضیان یا مصرف کنندگان می رسد.
به علت ویژگی و مزایای نرم افزار پخش مویرگی این مدل توزیع کالا با سرعت زیادی مورد توجه بنگاه های اقتصادی قرار گرفت. جالب است بدانید که امروزه کمپانی های بزرگی در سراسر جهان که از فروش محصولات خود سود سرشاری کسب می کنند از این متد برای فروش کالا و خدمات خود به مشتریان و متقاضیان خود بهره می برند. پخش مویرگی معمولا در زمینه تولید و بازار مختلف مثل بازار لوازم آرایشی بهداشتی، مواد غذایی و کالاهایی از این قبیل که به تند مصرف معروف هستند کاربرد دارد.
مزایا و ویژگی های نرم افزار پخش مویرگی
در این بخش قصد داریم مزایا و ویژگی های نرم افزار پخش مویرگی را مورد بررسی قرار دهیم. با استفاده از این نرم افزار امکان فروش از طریق پروموشن های تبلیغاتی، هدایا، تخفیف های پلکانی سیاست گذاری های گوناگونی را انجام داد. یکی دیگر از مزایایی که این نرم افزار برای کاربران به دنبال دارد سیاست گذاری باز پرداخت مبلغ کالا از طرف خریدار است. نرم افزار پخش مویرگی این قابلیت دارد که این قابلیت را دارد که میزان دقیق فروش هر شاخه را مشخص کند و در کنار آن این توانایی را دارد که میزان فروش موفق همچنین سود به دست آمده از هر شاخه را به شکل دقیق محاسبه کند. از دیگر قابلیت های بی نظر نرم افزار پخش مویرگی امکان برنامه ریزی برای فروش مقداری از محصولات در زمان معین و ثبت زمان بندی های زمانی نیز یک مزیت مهم برای برنامه ریزی فروش محسوب می شود.
با استفاده از این نرم افزار تولید کنندگان می توانند در شاخه های مختلف انگیزه ی فروش را بالا برده و میزان پورسانت تعلق گرفته به ویزیتورها را محاسبه کنند. این نرم افزار می تواند ظرفیت فروش را به شکل دقیق براساس سهمیه بندی های کالاهای مختلف در میان شعبه های مختلف در میان فروشندگان را انجام دهد.
نرم افزار پخش مویرگی به شما اجازه خواهد داد که مقوله ی مهم هدف گذاری در بخش فروش بپردازید کاربران با کمک این نرم افزار این توانایی را خواهند داشت که در شاخه های مختلف دست به هدف گذاری بزنند. بعد از گذشت بازه ی زمانی مشخص این نرم افزار به کاربران اجازه می دهد که میزان موفقیت کسب شده در ارتباط با هدف مشخص شده مورد بررسی قرار دهد.
هدف پخش مویرگی چیست

هدف پخش مویرگی این است که با استفاده از اماکن فروش در دسترس بازار را به مقدار گسترده تری تحت پوشش قرار دهد.  در بیشتر مواقع توزیع مویرگی زمانی استفاده می شود که محصول مورد نظر موارد استفاده ی زیادی داشته باشد و توسط برندهای زیادی عرضه شود. پس در اینجا هدف اصلی صاحبان کالا و خدمات توزیع گسترده ی محصولات است به همین علت کارشناسان اقتصاد استفاده از پخش مویرگی را پیشنهاد می کنند. استفاده از این روش باعث می شود که همه ی اماکن خرید و فروش محل مناسبی برای توزیع محصولات باشند. لازم نیست محل فروش محصولات حتما مکان فیزیکی باشد با پیشرفت کسب و کارهای دیجیتال فروشگاه های آنلاین و اینترنتی مکان مناسبی برای فروش و ارائه ی گسترده ی محصولات به شمار می رود. علاوه بر این می توانید محصولات خود را در اماکن عمومی مانند هتل ها، دکه های روزنامه فروشی، کافی شاپ ها و حتی شیرینی فروشی ها به دست مشتریان برسانید.
به تعبیر دیگر پخش مویرگی باعث می شود که محصولات در مکان های مختلف برای توزیع قرار بگیرند این محصولات تند مصرف هستند یا به عبارتی دیگر این کالاها به شکل هر روزه استفاده می شود و باید تعویض کند. با استفاده از این متد محصولات مورد نیاز افراد در همه ی فروشگاه ها در دسترس قرار گرفته است. شما تا به حال کمتر کسی را مشاهده کرده اید که به دنبال خمیر دندان مورد علاقه اش باشد پاسخ این است که شرکت های بزرگ تولید کننده ی خمیر دندان از پخش مویرگی استفاده می کنند. از دیگر شرکت هایی که می توانیم مثال بزنیم که از توزیع مویرگی استفاده می کنند شرکت های تولید کننده ی شوینده، لوازم بهداشتی بانوان و نوشیدنی، سیگار و غیره از این روش استفاده می کنند.
مزایایی استفاده از پخش مویرگی
در وهله ی اول باید بدانید که بهترین محصولات برای پخش مویرگی کالاهای تند مصرف هستند که استفاده از آن ها به شکل روزانه الزامی است. نکته ی دیگر این است که زمانی که توزیع گسترده تر باشد باعث می شود که محصولات بیشتری به فروش برسد و به این ترتیب درآمد شرکت های تولید کننده بیشتر می شود.
یکی از مهم ترین مزایایی استفاده از پخش مویرگی این است که آگاهی مصرف کنندگان را از محصولات بالا می برد. بسیاری از بازاریابان عقیده دارند که خرید بدون برنامه چندان سود آور نیست اما توزیع مویرگی ثابت کرده است که زمانی که برندهای معروف در دسترس نیستند مشتریان به خرید محصولات در دسترس که کمتر شناخته می شوند تمایل نشان می دهند.