پخش مویرگی و تاثیر آن بر فروش

شاید شما هم به آن دسته از افرادی تعلق داشته باشید که بارها و بارها اصطلاح پخش مویرگی را شنیده اید، اما با معنای آن آشنایی ندارید. پخش مویرگی به معنای نادیده گرفتن بخش بندی بازار توسط شرکت و توزیع محصولات تولیدی به کلیه بازارهای موجود می باشد.
اصلی ترین ایده در پخش مویرگی این است که محصولات یک شرکت همه جا قابل دسترسی بوده و بدین ترتیب خریداران زیادی را به خود جذب نماید. لازم است بدانید که پخش مویرگی غالبا زمانی که مشتریان گزینه های زیادی از برندهای گوناگون را به منظور خرید پیش رو دارند، ضروری به نظر می رسد.
توزیع محصول در بازارهای موجود تابع عوامل متعدد و متنوعی می باشد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به ظرفیت تولید، اندازه بازار مورد نظر، نیاز فصلی مشتریان به محصول مورد نظر و نیز سیاست های قیمت گذاری و بازاریابی اشاره کرد.

هدف پخش مویرگی

اصلی ترین هدف شرکت های گوناگون از به کارگیری پخش مویرگی این است که بتوانند با استفاده از مکان های فروش موجود و در دسترس، حجم زیادی از بازار را تحت پوشش قرار داده و بدین ترتیب در فروش محصول خود موفق عمل نمایند. همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، استفاده از پخش مویرگی زمانی اهمیت می یابد که محصول تولید بسیار کاربردی و پر استفاده بوده و در عین حال توسط برندهای گوناگونی عرضه گردد. بنابراین می توان گفت در صورتی که مشتری محصول شرکت شما را خریداری نکند، نسبت به خرید همان محصول از برندی دیگر اقدام خواهد نمود. بنابراین می توان گفت که هدف اصلی در این زمینه توزیع گسترده محصولات در سطح بازارهای موجود می باشد که با پخش مویرگی به راحتی قابل دستیابی است.
به یاد داشته باشید که فروش کلی محصولات ارتباط کاملا مستقیمی با تعداد فروشگاه های عرضه کننده محصول مورد نظر دارد. این موضوع بیشتر در مورد محصولاتی نظیر سیگار، نوشیدنی ها، صابون و... صادق می باشد. جالب و در عین حال لازم است بدانید که پخش مویرگی غالبا در شرکت های محصول محور و یا به منظور فروش کالاهای اساسی کاربردی تر به نظر می رسد.
همان گونه که پیشتر اشاره کردیم، روش پخش مویرگی کلیه مراکز فروش را پوشش دهی می نماید. بنابراین یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در فروش روش توزیع محصولات می باشد. لازم به ذکر است که به هر میزان محصولات جذابیت بیشتری برای مشتریان داشته باشند، به همان میزان سود بیشتری برای شرکت به همراه خواهند داشت.
فروشگاه هایی که محل خرید مشتریان هستند، یکی از بهترین و مناسب ترین مکان ها به منظور عرضه و توزیع محصولات یک شرکت محسوب می شوند. گفتنی است که بدین منظور نیازی نیست که محل توزیع محصولات مورد نظر حتما فیزیکی باشد. حتی فروشگاه های اینترنتی که افراد می توانند به صورت آنلاین محصولات را مشاهده نموده و نسبت به خرید آن ها اقدام نمایند، گزینه های مناسبی هستند.
تا بدین جا به این نتیجه رسیدیم که شرکت های مختلف محصولات خود را در پخش مویرگی در مکان های گوناگون، پر رفت و آمد و شلوغی نظیر رستوران ها، هتل های پنج ستاره، دکه های روزنامه فروشی، شیرینی فروش ها، کافی شاپ ها و... توزیع می کنند تا بتوانند مشتریانی دائمی جذب کنند.

پخش مویرگی؛ گامی مهم در راستای جذب مشتری


 
محصولاتی که غالبا در سبد خرید روزمره افراد قرار می گیرند، لازم است مرتبا عوض شده و در عین حال همواره و در هر محله و هر فروشگاهی در دسترس باشند. آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که برای خرید شامپوی مورد علاقه خود مجبور شوید چندین فروشگاه از محله های مختلف شهر را بگردید؟ عمدتا چنین نیست. چرا که شرکت های صاحب نام و بزرگ تولید کننده شامپو به منظور فروش محصولات خود از پخش مویرگی بهره می گیرند. بنابراین به هر فروشگاهی که مراجعه نمایید، به سادگی محصول مورد نظر خود را خواهید یافت. این موضوع برای شرکت های تولید کننده خمیر دندان، صابون، خوشبو کننده، پودر لباسشویی، محصولات بهداشتی بانوان، نوشیدنی ها، سیگارها و... نیز صدق می کند.
بدون شک شرکت های تولید کننده محصولات فوق الذکر با روی آوردن به پخش مویرگی سود قابل توجهی را کسب خواهند کرد. چرا که با این کار می توانند برند خود را به عنوان اولین برند معرفی نموده و محصولات خود را پیش از محصول سایر برندهای رقیب به فروشی فوق العاده برسانند. این کار زمینه ای را فراهم می سازد که خریداران به این محصولات تعلق خاطر پیدا کرده و به مشتری دائمی آن ها تبدیل گردند. ابزارهایی مانند نرم افزار پخش مویرگی در راه کمک رسان شماست

پخش مویرگی برای فروشندگان نیز مفید است!

بی شک شما هم اگر به یک فروشگاه مراجعه نموده و پس از درخواست چند قلم جنس متوجه شوید که فروشنده بیشتر آن ها را در فروشگاه ندارد، دلسرد شده و به احتمال بسیار زیاد برای خریدهای بعدی خود به آن فروشگاه نخواهید رفت. بنابراین بهتر است که فروشندگان نیز برندهای گوناگون محصولات را در فروشگاه خود داشته و بدین ترتیب رضایت مشتریان را جذب و آن ها را به مشتریان دائمی تبدیل نمایند.

مزایای پخش مویرگی

بارها گفتیم و باز هم می گوییم که بهترین محصولات برای پخش مویرگی آن دسته از محصولاتی هستند که مشتریان آن ها را به طور روزمره مورد استفاده قرار می دهند. این محصولات دارای قابلیت بازاریابی عمده بوده و می توانند سود بسیاری را برای تولید کنندگان در پی داشته باشند. از جمله مهم ترین مزایای پخش مویرگی می توان به توزیع گسترده، فروش بیشتر و در نتیجه افزایش سود اشاره کرد. این موضوع همچنین موجب افزایش آگاهی از محصولات شده و بدین ترتیب اعتماد مشتریان به آن را جلب می نماید. به عبارت دیگر توزیع گسترده محصولات در بازارهای موجود به مرور زمان آن را به یک برند تبدیل می کند.
خرید بدون برنامه یکی دیگر از فواید پخش مویرگی است. جالب است بدانید که مشتریان در هنگام عدم دسترسی به برندهای معروف، نسبت به خرید برند کمتر شناخته شده روی می آورند. بنابراین می توان گفت که خریدهای بدون برنامه مشتریان می تواند سود خوبی را برای شرکت به ارمغان آورد.
همان گونه که پیشتر نیز اشاره کردیم، فروشندگان نیز از توزیع گسترده محصولات در بازار سود می برند. چرا که این امر موجب بالا رفتن حق انتخاب مشتری شده و احتمال خرید وی را افزایش می دهد. البته بدون شک نخستین کسی که از این توزیع وسیع سود می برد، تولید کننده خواهد بود.