اهمیت پخش مویرگی در صنعت پخش نرم افزار

بعد از ایجاد و اختراع کامپیوتر و همه گیر شدن آن، کم کم در هر خانه ای حداقل یک وسیله پیدا می شد که به نوعی با کامپیوتر و یا چیزی مانند آن شباهت داشته باشد. زمان های اولیه که کامپیوتر در بین مردم در حال پخش شدن بود و کم کم مردم نحوه کار با این وسیله جدید و جذاب را یاد می گرفتند. کارهایی که می شد با این وسیله انجام داد هنوز محدود بود و به یک سری کارهای عمومی می شد بسنده کرد. کارهایی مانند تایپ کردن، گشت وگذارهای اینترنتی و دیدن فیلم و ... از این رو نرم افزار ها یک وسیله تخصصی محسوب می شدند که تنها در دستان اهل فن بودند و کمتر کسی از مردم سراغ خرید مستقیم نرم افزار می کردند. از این رو چندان پخش مویرگی در این صنعت معنایی نداشت.
اما با گذشت زمان، کارها تخصصی تر شدند، و مردم دیگر به کاربری عمومی از کامپیوترها اکتفا نکردند. با اختصاصی شدن کارها، کم کم نرم افزارهای اختصاصی نیز مثل نرم افزار پخش مویرگی ایجاد شدند و اینجا بود که هرکسی با توجه به نیاز های خود، اقدام به تهیه نرم افزارهای خاصی می کرد. این مرحله مرحله گذر پخش مویرگی بین تولید کنندگان بزرگ به پخش مویرگی بین مردم و خرده فروش ها بود.
این پخش تا جایی توانست نیاز بازار را تامین کند. اما با افزایش روز به روز نیاز بازار و تولیدات به روز تولید کنندگان، سرعت توزیع نتوانست خود را تنظیم کند. از این رو کم کم پخش مویرگی  از این قافله عقب افتاد. اینترنت بیشترین سهم از پخش مویرگی صنعت نرم افزار را به خود گرفت و دانلود های غیرمجاز توانست بیشتر کاربران را سمت خود بکشاند. از این رو باید چه کرد؟ وقتی صنعتی رایگان و با دانلود در اختیار دیگران قرار می گیرد، چطور می توان مشتریان را راضی کرد که سراغ این نوع پخش مویرگی بیایند.

صنعت پخش مویرگی

چند نکته از پخش مویرگی

اولین نکته ای که باید در پخش مویرگی، هر نوع پخش مویرگی نه فقط در صنعت نرم افزاری در نظر گرفت این است که نیاز مشتری شما چیست و چگونه باید این نیاز برطرف شود. در دنیای نرم افزار به روز بودن و کرک شدن اصلی اساسی می باشد. از این رو باید با دو چنگال  سرعت در رساندن محصولات و محصولات کرک شده معتبر کاری کرد که مشتریان به سمت شما راغب شوند.
یک سری از نرم افزارها از نظر حجمی، پایین تر از بقیه هستند و دانلود این نوع نرم افزارها بجای خرید فیزیکی آن ها در هر حالت بهتر است.  بنابراین رقابت اصلی ایجاد شده در محصولاتی است که حجم بالاتری دارند و در صورتی هم که رایگان باشند، حجم اینترنت مصرفی و همچنین زمان مورد نیاز برای دریافت آن ها می تواند دو نقطه ضعفی باشد که شما بتوانید از طریق آن پخش مویرگی را در صنعت نرم افزاری راه بیاندازید. در اصل شما باید به این نکته توجه داشته باشید که مشتری ها از نظر حجمی نیز چندان مشکلی با دانلود نر افزارها ندارند، بنابراین تنها برگ برنده شما این می تواند باشد که در پخش مویرگی  بتوانید سرعت بالاتری داشته باشید و زمان را برای مشتری خود بخرید.
حال سوال اصلی اینجاست که زمانی که قرار است برای مشتری بخرید، از کجا و چگونه باید باشد؟ مسلما سریع تر از دنیای اینترنت بودن بسیار می تواند سخت و شاید غیر ممکن باشد. برای این که این سرع بودن در پخش مویرگی را متوجه شویم ابتدا باید یک نکته را مد نظر بگیریم. مویرگی به چه معنی است؟
مویرگی، برگرفته از سیستم خون رسانی بدن می باشد. رگ ها مسئولیت اصلی انتقال بار عظیم خون رسانی را بر عهدا دارند و مویرگ ها ریزترین نقاط بدن را از خون تغذیه می کنند. در اصل مسئول اصلی برقراری ارتباط بین اندام بدن و رگ های خونی همین مویرگ های می باشد. همانطور که میدانید تمام قسمت های بدن بجز یکی دو مورد، از خون تغذیه می کنند بنابراین پخش مویرگی بدن در تمام بدن صورت گرفته است و به نوع میزان مصرفی نگاه نمی کند. این تعریف اساسی از پخش مویرگی می تواند چند اساس اصلی را برای ما مشخص کند. در ادامه قصد داریم به این اصول بپردازیم.

اصول اساسی در پخش مویرگی

همان طور که گفتیم اصل اساسی در پخش مویرگی که در بدن نیز آن رعایت می شود این است که به همه اندام و اعضای بدن از بزرگ تا کوچک مویرگ های خون مسئولیت رساندن خون را بر عهده دارند. از این رو در پخش مویرگی نرم افزار یا هر نوع صنعت دیگری بجای این که توجه بیشتر بر این موضوع باشد که چه مناطقی با چه حجم خریدی وجود دارد، باید تمرکز بر این موضوع باشد که به همه مناطق تحت پوشش، این محصولات ارسال شود و اساسی ترین کالاها در این صنعت در دسترس ترین نقاط موجود باشد.
به طور مثال نرم افزار متلب یکی از اصلی ترین و اساسی ترین نرم افزارهایی است که می تواند در علوم مهندسی کاربرد داشته باشد. از این طرفی دانلود کردن آن معمولا کمی سخت است و در چند پارت باید این اتفاق صورت بگیرد. حال تصور کنید در یک سیستم پخش مویرگی درست این محصول و این نرام افزار در مغازه سر کوچه شما موجود باشد، آیا بجای دانلود رغبت نخواهید کرد سراغ خرید آن بروید؟
یا یک مورد دیگر این که بسیاری از ما هر از گاهی دوست داریم به هر دلیلی سیستم عامل خود را عوض و به روز کنیم در چنین مواردی معمولا بهترین را استفاده از سی دی و نرم افزار ویندوز می دانیم که معمولا امکاناتی چون نرم افزارهای عمومی را نیز دارند. حال اگر این محصول بجی مرکز شهر، در مغازه و سوپرمارکت سر کوچه شما باشد، چه قدر کار را برای شما راحت تر می کند؟
بنابراین آن چیزی که می تواند باعث شود یک پخش مویرگی موفق یا ناموفق باشد، تعبیر درست از آن است. در یک تعبیر درست از پخش مویرگی ما باید همه جا نرم افزار های ضروری و حتی غیر ضروری مانند انواع بازی ها را داشته باشیم تا کم کم در نرم افزار های کم حجم تر نیز اقبال به استفاده از این شیوه بالاتر برود.

بروزرسانی 5/4/99

همیشه صنایع مختلف در حال پیشرفت هستند و در این بین صنعت حمل و نقل نیز، شاهد پیشرفت های چشمگیری بوده است که نمونه آن را می توان در نرم افزار پخش مویرگی مشاهده کرد. همیشه توزیع کالا و پخش آن به عنوان یکی از مهمترین بخش های صنعت بوده است که دغدغه بسیاری از افراد بوده است و بسیاری از افرادی که هنوز در کسب و کارهای سنتی در حال کار هستند، داشتن یک سیستم حمل و نقل خود را به عنوان یکی از ارکان اصلی یک کسب و کار می دانند.
چرا پخش مویرگی اهمیت بسیاری دارد؟
ارسال دقیق و کامل کالا به تمام نقاط مورد نظر یک شرکت همیشه کار بسیار سختی بوده است و نیازمند صرف وقت و هزینه بسیار زیادی برای مدیریت آن می باشد. اما امروزه با ورود پخش مویرگی به این صنعت، تا حدود زیادی تولیدکنندگان و مخصوصا تولیدکنندگان محصولات مهم و پرمصرف، به این روش روی آورده اند و در واقع این روش، مناسب برای کالاهای پرمصرف می باشد و می تواند سبب فروش مستقیم مواد غذایی مختلف در بازار شود.

اهمیت نرم افزار پخش مویرگی چیست؟

پخش مویرگی چیست؟

به زبان ساده می توان گفت، پخش مویرگی به افراد تولیدکننده کمک می کند تا دیگر تمرکز اصلی خود را بر روی پخش محصولات خود نگذارند و این روش کمک می کند تا محصولات به صورت کامل به تمام بازار ارسال شود، در اصل ایده اصلی طراحی این روش برای ایجاد یک تعادل کامل در کل بازار می باشد تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را به تمام بخش های آن ارسال کنند و دلیل اصلی طراحی این روش هم توانایی خرید تمام مشتریان از کالاهای ارسالی می باشد، اما برای مدیریت این روش نیازمند نرم افزار و روش های جدیدی هستیم تا بتوانیم مدیریت کاملی بر روی بخش های مختلف یک تولیدی داشته باشیم.
در بسیاری از موارد امکان دارد که شرکت ها برای در دسترس قرار دادن محصولات خود، شعب مختلفی را در شهرهای مختلف ایجاد کنند که این موضوع گاها به دلیل وجود فاصله زیاد و زمان طولانی ارسال کالا، می تواند باعث کاهش فروش و نبود یک سیستم مدیریتی بر روی فروشگاه ها شود، به همین دلیل نرم افزار پخش مویرگی به شما این امکان را می دهد تا با وارد کردن اطلاعات جزئی از کاربران و همچنین داده های مورد نیاز انبار، به صورت کامل عمل بررسی انبار و ارسال کالا را به صورت خودکار انجام داد و از طرفی نیز، با در نظر گرفتن اطلاعات چون میزان خرید مشتریان، می تواند با ایجاد تخفیف های مختلف به مشتریان، نیز باعث افزایش فروش شود.
نرم افزار پخش مویرگی چه اهمیتی دارد؟
کنترل کردن فروشگاه های مختلفی که در مناطق مختلف قرار گرفته است، کار بسیار سختی است اما به کمک نرم افزار پخش مویرگی که با تکنولوژی شبکه و اینترنت همراه شده است، به شما کمک می کند تا در هر مکانی هستید، بتوانید به راحتی فروشگاه های تحت پوشش خود را کنترل کنید. همچنین این نرم افزار با داشتن ویژگی های مختلف می تواند به شما کمک کند تا میزان موجودی انبار، فروش و یا محبوبیت کالاهای مختلف را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید روش های استراتژی کار خود را به سرعت بهبود ببخشید.

البته اینها تنها ویژگی های نرم افزار پخش مویرگی نیست و افرادی که می خواهند تا محصولات خود را دسته بندی و قیمت گذاری کننده  وحتی بازه های تخفیفی نیز برای محصولات خود در نظر بگیرند، نیازمند استفاده از این نرم افزار می باشند. این برنامه می تواند با تعریق ویزیتورها، سرپرستان فروش و کارمندان مختلفی که در حال کار هستند، یک سیستم مدیریتی دقیق را برای شما فراهم کند و می تواند با بررسی دقیق میزان پورسانت را به صورت متغیر برای شما تنظیم کند، تا نیازمند استفاده از حساب های دفتری نباشید.
ویژگی نرم افزار پخش مویرگی در حسابداری!
با استفاده از نرم افزار پخش مویرگی می توانید به راحتی و بدون نیاز به حسابداری های پیچیده، اطلاعات تفصیلی دقیق و شناوری را دریافت کنید و اسناد مختلف را به صورت خودکار در اختیار داشته باشید، به عنوان مثال شما می تواند تمام اطلاعات مورد نیاز خود اعم از فروش، انبار، خزانه و حقوق و دستمزد را نیز به کمک این نرم افزار حساب کنید و تمام اطلاعات آن را به صورت کامل دریافت کنید.
این برنامه دارای سیستم حسابداری بسیار ساده ای می باشد و در کنار آن به صورت کامل تمام اطلاعات مورد نیاز شما را در این زمینه تامین می کند. این برنامه دارای حسابداری در 4 سطح مختلف که شامل سطوح گروه، کل، معین و تفضیلی و دارای تفضیلی چند لایه می باشد را دارا است و سبب می شود تا شما بتوانید سیستم پخش مویرگی خود را به راحتی کنترل کنید. همچنین این برنامه با داشتن ویژگی هایی چون قابلیت بازیابی، اضافه کردن و یا آرشیو و ادغام اسناد حسابداری می تواند اختیار کامل را در اختیار شما قرار دهد و شما را در ساده تر شدن مدیریت مالی همراهی کند.

مدیریت منظم و دقیق با نرم افزار پخش مویرگی

با استفاده از برنامه پخش مویرگی شما می توانید چک ها و یا حتی فاکتورهای سوختی خود را نیز به راحتی ثبت کنید و یا حتی مشتریانی را در لیست سیاه خود قرار دهید. همچنین این برنامه به شما کمک می کند تا اطلاعات کاملی را از انبار خود داشته باشید، به عنوان مثال با داشتن امکان ثبت نقطه سفارش برای کالاهای مختلف می توانید نیازمندی های انبار خود را لیست کنید و آنها را به صورت خودکار خریداری کنید و متناسب با زمان پخش مویرگی آنها را در اختیار داشته باشید.
نرم افزار پخش مویرگی امروزه به عنوان یکی از ابزارهای بسیار کاربردی برای تولیدی ها و شرکت های کوچک بزرگ به شمار می رود که می تواند با ایجاد یک برنامه ریزی درست به شما این امکان را بدهد تا مدیریت کاملی بر روی محصولات خود داشته  باشید و از طرفی نیز با ایجاد روش های مدیریتی نوین میزان سود خود را در بخش های مختلف افزایش دهید و با نیازهای روزمره مشتریان خود به سادگی آشنا شوید که این روش می تواند باعث پیشرفت سریعتر و راحتر و در کنار آن مدیریت دقیق تر بخش های مختلف یک تولیدی شود.

بروزرسانی 14/7/99
 


آشنایی با صنعت پخش مویرگی
صنعت پخش مویرگی که از آن تحت عنوان فروش مویرگی و توزیع مویرگی نیز یاد می شود، فرآیندی است که در طی آن تولید کننده با نادیده گرفتن بخش بندی بازار محصول تولیدی خود را به تمام بازارهای موجود عرضه می نماید. به عبارت دیگر می توان صنعت پخش مویرگی را مسیری دانست که کالاها و خدمات یک شرکت تا رسیدن به دست خریداران و مشتریان طی می نمایند. این امر زمینه ای را برای مشتریان فراهم می سازد که خریدی بدون واسطه را تجربه نمایند.
بنابر آنچه در بالا گفتیم، می توان نتیجه گرفت که صنعت پخش مویرگی همان فرآیندی است که تولید کنندگان به منظور فروش و ارائه محصولات و خدمات خود به مشتریان مورد استفاده قرار می دهند.
  صنعت پخش مواد غذایی؛ نمونه ای بارز از صنعت پخش مویرگی
بدون شک صنعت پخش مواد غذایی یکی از بارزترین نمونه های صنعت پخش مویرگی می باشد. در چنین سیستمی مواد غذایی به طور مستقیم و بدون واسطه از تولید کنندگان به دست مشتریان نهایی می رسد. بی شک شما هم بارها و بارها ماشین های باری نیمه سنگین را که حامل مواد غذایی گوناگون بوده و آن ها را در اختیار فروشگاه ها و مکان های توزیع نهایی قرار می دهند تا آن ها را به دست مشتریان نهایی برسانند، مشاهده کرده اید. این صحنه می تواند جلوه ای از صنعت پخش مویرگی در زمینه مواد غذایی باشد.
  اصلی ترین وظایف صنعت پخش مویرگی
صنعت پخش مویرگی وظایف متعدد و متنوعی را بر عهده دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به ذخیره سازی و انبارداری کالا به منظور توزیع و پخش، دریافت سفارشات از مشتریان، تحویل و ارائه کالا به آن ها، وصول مطالبات، کنترل و گردآوری اطلاعات بازار و... اشاره نمود.
گفتنی است که منظور از پخش رساندن محصولات تولید شده توسط یک شرکت به دست آخرین خریدار می باشد. همان گونه که می دانید؛ مویرگ ها رگ های کوچکی موجود در سراسر بدن هستند که موظفند خون را به سلول های بدن برسانند. جالب است بدانید که نام صنعت پخش مویرگی را از این استعاره الگو گرفته اند. صنعت پخش مویرگی یک نظام و تفکر هدفمند است که توجه به آن در کلیه بنگاه های اقتصادی بسیار ضروری می باشد.
به یاد داشته باشید که صنعت پخش مویرگی تنها محدود به شرکت های تولید کننده مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی نبوده و استفاده از آن در دنیای امروز توسط تولید کنندگان و عرضه کنندگان مبلمان، لوازم خانگی، تجهیزات آشپزخانه و... نیز با استقبال زیادی رو به رو شده است. این تولید کنندگان با استفاده از سیستم پخش مویرگی شرایطی را فراهم آورده اند که امکان بهره مندی از مزایای بی شمار این طرح برای آن ها میسر باشد.
حال شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که یک شرکت تابع صنعت پخش مویرگی چه ویژگی هایی دارد؟
شرکت هایی که توزیع کالاهای تولید خود را تا پایین ترین سطح کانال توزیع که همان خرده فروش است عرضه می نمایند، شرکت پخش مویرگی نامیده می شوند. استراتژی پخش مویرگی غالبا برای کالاهای تند مصرفی که تاریخ چندانی ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مهم ترین این موارد می توان به لبنیات اشاره کرد. لازم است بدانید که منظور از کالاهای تند مصرف آن دسته از کالاهایی است که به دلیل برخورداری از قیمت پایین با سرعت قابل توجهی به فروش می رسند.
  دسته بندی شرکت های به کار گیرنده صنعت پخش مویرگی
لازم به ذکر است که شرکت های تابع صنعت پخش مویرگی از جنبه های گوناگون نظیر ساختار و اندازه با هم تفاوت دارند. این دسته از شرکت ها را بر اساس ساختار به شرکت پخش مویرگی مستقل و شرکت پخش مویرگی ساده تقسیم بندی می کنند.
شرکت های پخش مویرگی مستقل به طور هم زمان با چند برند مختلف همکاری داشته و اصلی ترین فعالیت آن ها در زمینه پخش کالاهای شرکت های صنایع غذایی، دارویی و شوینده می باشد. این در حالی است که شرکت های پخش مویرگی غیر مستقل فعالیت خود را زیر نظر هلدینگ شرکت های تولیدی خود انجام می دهند و فقط به پخش و توزیع محصولات تولیدی خود می پردازند.
شرکت های تابع صنعت پخش مویرگی بر اساس اندازه نیز به سه دسته شرکت های کوچک محلی، شرکت های متوسط و شرکت های پخش سراسری تقسیم بندی می شوند.
  مزایا و معایب شرکت های تابع صنعت پخش مویرگی
این دسته از شرکت ها از مزایای گوناگونی برخوردار می باشند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به جمع آوری اطلاعات بازار و به کارگیری آن ها در راستای اقدامات اصلاحی، پخش شوندگی بسیار بالا به ویژه برای کالاهای تند مصرف و دارای تاریخ انقضا کم، کاهش قابل توجه مانده مطالبات در بازار به علت بالا رفتن تعداد مشتریان و کاهش ریسک مالی، افزایش سهم بازار به علت افزایش سطح پوشش دهی خریداران، بهبود شرایط سرمایه در بازار و بالا رفتن میزان نقدینگی، بالا رفتن سرمایه در گردش و شمار کد کالاهای عرضه شده، کاهش چشمگیر ضایعات به دلیل پخش شوندگی زیاد کالا، افزایش ارزش و اعتبار برند شرکت های تولید کننده محصولات و... اشاره کرد.
هر طرح و سیستمی در کنار مزایای گوناگونی که دارد، دارای معایبی نیز هست. اجرای صنعت پخش مویرگی در شرکت زمینه ساز هزینه های هنگفتی برای آن خواهد شد. این طرح نیازمند سرمایه در گردش بالا بوده و موجب ایجاد تعارضاتی در میان کانال های توزیعی می گردد. همچنین تبعیت شرکت از صنعت پخش مویرگی نیاز غیر قابل چشم پوشی به مدیریت منابع انسانی دارد.
  مشاغل مرتبط با پخش مویرگی
ویزیتورها که آن ها را با نام بازاریاب نیز می شناسید، یکی از مهم ترین اشخاصی هستند که با صنعت پخش مویرگی در ارتباط می باشند. ویزیتورها موظف به دریافت سفارشات بوده و در بازاریابی برای شرکت نقشی ندارند. این دسته از افراد غالبا به اجرای سیاست های شرکت پرداخته و وظیفه اصلی آن ها ارتقا سطح فروش محصولات تولیدی می باشد.
سوپروایزر یا به عبارت عامیانه تر سرپرست نیز ویزیتوری است که وظیفه سرپرستی چندین ویزیتور را بر عهده دارد. او را می توانید به عنوان کاپیتان یک تیم بشناسید که واسطه میان ویزیتورها و سرپرست فروش محسوب می شود.
از دیگر مشاغل مرتبط با صنعت پخش مویرگی می توان به سرپرست فروش اشاره کرد. چنین شخصی وظیفه سرپرستی تیم های کاری تحت نظر خود را بر عهده دارد. سرپرست منطقه، توزیع کننده یا مامور پخش، سرپرست توزیع و ... از جمله مشاغلی هستند که با صنعت پخش مویرگی در ارتباط می باشند.