اصول مدیریت قیمت

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در بازارها چه بازارهای داخلی و چه بازار های خارجی اصول مدیریت قیمت خواهد بود. بسیاری از تولید کنندگان و همچنین ارائه دهندگان خدمات به افراد ، برای خدمات خود و همچنین محصولات خود قیمتی را به بازار عرضه می نمایند که این قیمت گذاری از فراز و نشیب های متفاوتی عبور کرده است تا به دست مشتریان رسیده است. تنها عاملی که می تواند مقابل هزینه ها در بازاریابی بایستد، کسب درآمد خواهد بود. کسب درآمد نیز در پی اصول بسیار مهم مدیریت تعیین قیمت خواهد بود. استفاده از قیمت ها همیشه دستخوش تغییرات بوده است از این رو یکی از عوامل انعطاف پذیر در بازار ،تعیین قیمت خواهد بود. بسیاری از بازارهای رقابتی بر روی این مسئله مانور می دهند و با ارائه ی قیمتهای بسیار پایین بازار را به سمت خود روانه خواهند ساخت. از این رو مسئله ی تعیین قیمت برای کالاها از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود. زمانی که کالاهای تولیدی شرکتها از نظر مرغوبیت و همچنین کیفیت در یک راستا قرار گیرند، مهمترین وجه تمایز آنها قیمت گذاری آنها خواهد بود . از این رو افراد باتبحر و متخصص در زمینه اصول مدیریت قیمت می توانند با تعیین قیمت های ایده آل از بازار رقابتی سربلند بیرون آمده و مشتریان زیادی را به سمت خود روانه سازد. قیمت تمام شده ی محصولات که توسط افراد با تجربه تعیین می شود ،می تواند یکی از عوامل بسیار مهم در بازاریابی به شمار آید از این رو باید در تعیین آن نهایت دقت و ظرافت را بکار ببندند. در وبسایت نرم افزار پخش مویرگی کارا توجه شما را به ادامه این مقاله جمع میکنیم.

عوامل تاثیرگذار بر روی اصول مدیریت قیمت :

برای اینکه بتوان قیمت گذاری مناسبی را انجام داد باید ابتدا نگاه مختصری به طور کلی به برخی از عوال داشته باشید و سپس اقدام به ریزبینی ها نمایید. نگاه کلی و اجمالی می تواند اطلاعات کاملی را از نحوه ی عملکرد شما در تعیین قیمت برای شما محیا نماید.

1 . تاثیر عوامل سازمانی بر مدیریت قیمت :

برخی از عوامل در درون سازمان بر روی تعیین قیمت بسیار اثر گذار خواهند بود. استفاده از خدمات پس از فروش ، ضمانت نامه های بلند مدت برای تولید کالاهای مرغوب و برخی از عواملی که در سازمان به عنوان چرخه ی عمر خدمات و محصولات شناخته شده اند می تواند تاثیرات بسزایی بر روی مدیریت قیمت شوند. توجه به این عوامل می تواند در برخی از موارد قیمت محصول شما را بسیار بالا برده و در برخی از موارد دیگر سبب کاسته شدن قیمت محصول شما گردد. این موارد می توانند برای جذب مشتریان در بازار رقابتی بسیار پرقدرت خودنمایی کنند.

2 . تاثیر بازار بر مدیریت قیمت :

عامل بازار یکی از مهمترین عوامل در قیمت گذاری بوده است. این عامل می تواند سبب گردد که قیمت گذاری با درآمد بسیار بالایی رو به رو گردد و هم می تواند سبب گردد که قیمت گذاری با سود بسیار کمتری در بازار، مواجه گردد. از این جهت می توان از بازار رقابتی برای تعیین قیمت استفاده نمود و نحوه ی تعیین قیمت را بر روی این مبنا گذاشت. عوامل درونی و همچنین عوامل بیرونی که می توانند در بازار برای تعیین قیمت اثر گذار باشند از اهمیت بسزایی برخوردار می باشند. اطلاع  از نیاز بازار می تواند شما را برای ارائه قیمت مناسب آگاه نماید.

3 . تاثیر مشتریان بر مدیریت قیمت :

این عامل نیز می تواند در بسیاری از بازارها به عنوان مهمترین عامل بر تعیین قیمت ارزش گذاری گردد. استفاده از قیمت های متفاوت با توجه به تقاضاهای مشتریان می تواند عامل بسیار مهمی باشد. در بسیاری از موارد ارتباط بین تقاضا و قیمت به صورت معکوس خواهد بود. اما در برخی از موارد نیز با بالا رفتن تقاضا در بازار قیمت نیز به صورت صعودی پیشرفت خواهد نمود. دقت به این موضوعات می تواند شما را در قیمت گذاری ایده آل همراهی نماید.

بررسی اهداف سازمانها از قیمت گذاری :

همواره تمامی افراد و سازمان ها در حال سعی و تلاش می باشند تا نیازها را برطرف نموده و بتوانند برای گام های بعدی خود را آماده نمایند. استفاده از قیمت گذاری در هر حیطه ی کاری از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود. دسته بندی نمودن اهداف در اصول مدیریت قیمت می تواند تا حدود زیادی شما را برای آگاه سازی راهنمایی نماید.
1 . در دسته بندی اول می توان گفت سازمانها برای ادامه دادن حیات تجاری نیاز به کسب درآمد دارند. بسیاری از سازمان ها برای اینکه بتوانند وارد عرصه ی تجاری شوند و یا از افت شدید شرکت خود جلوگیری نمایند، به استفاده از هدف حفظ بقای خود روی خواهند آورد. در این روش قیمت را به نحوی تعیین می نمایند که علاوه بر هزینه های متغیر ،هزینه های ثابت را نیز پوشش دهد. کسب درآمد در این روش بسیار ناچیز خواهد بود و در برخی از مواقع وجود نخواهد داشت. به نوعی در این قیمت گذاری هدف اصلی ادامه ی حیات سازمان خواهد بود.

2 . یکی از روش های تعیین قیمت که از طرفداران بسیاری نیز در بازار برخوردار بوده است، ارائه قیمت پایین به دلیل ماندگاری بالای محصول در بازار بوده است. بسیاری از سازمان ها برای اینکه بتوانند در بازار رسوخ نمایند و برای بلند مدت در بازار باقی بمانند ، اقدام به تعیین پایین ترین قیمت خواهند نمود. استفاده از این روش در بلند مدت می تواند سود مناسبی را برای سازمان به ارمغان آورد. همچنین دارای مزایای دیگری نیز می باشد. از جمله این مزایا می توان به برتر شدن در بازار رقابتی و پیشی گرفتن از رقبای دیگر در فروش محصول اشاره نمود. همچنین می توان در بلند مدت هزینه های مربوط به توزیع و تولید را تا حدود چشمگیری کاهش داد و به سود بیشتر و مناسب تری دست یافت.

3 . برخی از شرکتها با توجه به تولید محصولات باکیفیت در بازار خودنمایی خواهند نمود. این شرکتها محصولات مرغوب و با کیفیت و همچنین با خصوصیات ویژه ای را با قیمت بالاتری وارد بازار نموده و شاهد عکس العمل مناسبی از سوی مشتریان خواهند بود. رقابت این نوع از شرکت ها با ما بقی شرکتها بر روی کیفیت محصولات خواهد بود. این نوع از تولیدات نیز طرفداران خاص خود را در پی خواهند داشت.