یک شرکت پخش خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟

وظیفه شرکت های پخش کننده، توزیع محصولات تولید شده با هدف گسترده می باشد.  امروزه قابلیت توزیع برای شرکت های مختلف نوعی مزیت رقابتی به شمار می رود. زیرا در این صورت دیگر شرکت ها برای ارائه محصولات تولیدی خود به شهر و استان خاصی محدود نمی شوند و با هدف بازارهای گسترده رو به جلو پیش می روند.
با توجه به بالا رفتن هزینه ها تمام شرکت ها سعی بر این دارند تا حاشیه سود خود را افزایش دهند. هر شرکتی برای افزایش سود و گستردگی کار خود در بازار های مختلف به روش های مناسب برای توزیع نیاز دارند.
 
انبار کالا
 

پخش مویرگی یعنی چی ؟

قبل از اینکه در مورد استراتژی های مورد نیاز برای پخش مویرگی صحبت کنیم اول می خواهیم بگوییم پخش مویرگی یعنی چی؟ پخش مویرگی یعنی یک فرایند است که طی آن تولیدکنندگان کالا محصولات و خدماتی که ارائه می دهند را به دست مشتری های عزیز می رسانند. شاید بگویید شرکت پخش مویرگی چه وظیفه ای دارد؟ شرکت های پخش مویرگی کالاها را برای توزیع در محلی ذخیره سازی کرده و انبارداری می کنند. این شرکت سفارش را از مشتریان دریافت کرده و در صدد انجام وظایف خود در مدت زمان مشخص اقدام خواهند کرد نرم افزار پخش مویرگی یکی از ابزار این شرکت ها است.
توزیع مویرگی فقط برای محصولات بهداشتی و دارویی نیست بلکه امروزه دامنه استفاده از توزیع و پخش مویرگی بسیار گسترده تر است و از آن حتی می توان برای پخش محصولات، لوازم و وسایل خانگی نیز استفاده کرد، با مدیریت و برنامه ریزی می توان استفاده های بیشتری از پخش مویرگی کرد و از مزایای آن استفاده نمود.
 
کامیون شرکت پخش
 
یکی از مهم ترین استراتژی های شرکت پخش خوب، توزیع و پخش کالاهای ضروری و مهم و یا به عبارتی، تند مصرف است، اهمیت کالاهای تند مصرف بسیار بالا است و به همین خاطر توزیع سریع و مناسب آن ارزشمند است و برای شرکت تولید کننده اهمیت دارد.
لازم به ذکر است که توزیع در پخش مویرگی برای شرکت های بزرگ تر بیشتر اهمیت دارد و برای آنها مزایای بیشتری دارند، تقسیم بندی شرکت های پخش مویرگی از جهات مختلفی انجام می شود، حتی می توانیم از نظر اندازه نیز این شرکت ها را تقسیم کنیم.
اگر به اسم توزیع پخش مویرگی توجه کنید، متوجه خواهید شد که نظم و سرعت اهمیت دارد، زیرا در صورت عدم توزیع در زمان مشخص، مشکلات زیادی برای شرکت تولید کننده و مشتری به وجود خواهد آمد، به همین خاطر نظم و سرعت برای پیشبرد اهداف اهمیت دارد و یک شرکت پخش خوب مانند مویرگ های یک اندام، باید عملکرد فعال داشته باشد.
شرکت پخش کننده خوب، وظایف مهم و زیادی را برعهده دارد و برای بدست آوردن رضایت مشتری باید این وظایف را به درستی انجام دهد و باید کنترل کامل و اساسی بر روی همه جنبه ها و فاکتور های لازم را داشته باشد تا که اعتبار شغلی خود را افزایش دهد.
شرکت های پخش مویرگی تاثیر زیادی بر روی اقتصاد و بازار دارند، یک شرکت پخش خوب باید بتواند توزیع کالا ها و محصولات مختلف را در پایین ترین سطح کانال عرضه و توزیع کند، بعضی از انواع کالاها با نام، کالای تند مصرف نامیده می شود، این انواع کالا در سریع ترین و کمترین زمان ممکن به فروش می رسند، به همین خاطر شرکت هی پخش کننده باید در پخش کالای تند مصرف بیشتر دقت کنند.
یک شرکت پخش خوب، با انجام درست وظایف خود، تاثیر بسیار موثری بر روی اقتصاد خواهد گذاشت، و می توان از یک شرکت پخش خوب به عنوان یکی از فاکتور های اصلی کسب و کار نام برد، که امتیازات مثبت شرکت تولید کننده محصولات را می تواند افزایش دهد.
فعالیت های اصلی شرکت های پخش کننده
فعالیت های بخصوص متنوعی را این شرکت های پخش کننده، برعهده می گیرند، برای مثال می توان به توزیع دارو و یا حتی تجهیزات مورد نیاز پزشکی اشاره نمود، ولی در کل فعالیت های شرکت های پخش کننده بسیار متنوع تر است و نمی توان آن را در چند مورد نام برد.
توزیع و پخش محصولات شوینده و یا مواد غذایی از دیگر فعالیت های شرکت های پخش کننده محسوب می شود، برخی از شرکت های پخش کننده، تنها برای یک شرکت خاص فعالیت می کنند و به همین خاطر تنها وظیفه توزیع محصولات آن شرکت را دارد، برخی از شرکت های پخش کننده فعال و معتبر دارای تعداد شعب بسیار زیاد و همچنین انبارهای متعددی دارد، که اعتباری شغلی آنها را افزایش خواهد داد.
ویژگی های یک شرکت پخش کننده خوب
اگر شرکت پخش کننده وظایف خود را به خوبی انجام دهد و توزیع محصولات تولیدی شرکت های درخواست کننده را به خوبی در زمان مشخص خود انجام دهد، بسیاری از کارها به خوبی پیش خواهند رفت، زمانی که  محصولات توزیعی بخواهد به دست مشتری برسد، شرکت پخش کننده باید برنامه ریزی های مهم را انجام دهد.
از جمله ویژگی های یک شرکت پخش خوب، کمک کردن به قسمت بازاریابی شرکت های مختلف تامین کننده است، کمک هایی که از سوی شرکت پخش کننده صورت می گیرد، شامل تهیه و یا همچنین اطلاع رسانی در مسائل و موضوعات گوناگون از جمله قیمت رقبا و یا هزینه برنامه های مختلف، محصولات جدیدی که از سوی شرکت ها تولید می شوند و دیگر مسائلی مانند آن انجام می گیرد.
یکی دیگر از ویژگی های شرکت پخش کننده خوب، ارائه بازخورد های مثبت و یا منفی از محصولات است، هر چه شرکت پخش کننده در مسیر توزیع محصولات بهتر عمل کند، کیفیت محصولات را بیشتر از قبل می تواند بهبود ببخشد.
اگر یک شرکت پخش مویرگی بتواند به خوبی توزیع محصولات را انجام دهد، برای افزایش سود شرکت تولید کننده اعتبار بسیار زیادی خواهد داشت.
تقسیم بندی شرکت های پخش کننده بر اساس ساختار
برخی از شرکت های پخش کننده مویرگی مستقل و برخی دیگر غیر مستقل هستند، هدف اصلی شرکت های پخش کننده مویرگی مستقل، پخش کالاها و محصولات شرکت های متقاضی و فعال است، این شرکت ها ممکن است در صنعت دارو، غذا، مواد شوینده و ... فعالیت داشته باشند.
یک سری از شرکت های پخش کننده مویرگی غیر مستقل هستند، این دسته از شرکت ها تنها مسئول پخش محصولات تولیدی مربوط به شرکت خود هستند و به توزیع محصولات تولیدی سایر شرکت نمی پردازند.