شرکت پخش جریان های موجود در شرکت پخش

منظور از شرکت پخش واحد توزیع کننده ای است که وظیفه آن خرید، انبارش و تحویل محصولات به خرده فروشی ها می باشد که این فرآیند را به کمک نرم افزار پخش مویرگی انجام می دهند. این دسته از کانال های توزیع در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم موجود هستند. کانال توزیع مستقیم همان گونه که از نام آن پیدا است، کالا را بدون واسطه و به طور مستقیم از تولید کننده به دست مصرف کننده نهایی می رساند. فروش اینترنتی که امروزه رواج بسیار چشمگیری پیدا کرده است، نمونه ای بارز از شرکت پخش مستقیم می باشد.
در مقابل شرکت پخش مستقیم، شرکت پخش غیر مستقیم قرار دارد. لازم به ذکر است که شرکت های پخش غیر مستقیم متشکل از اجزای متعدد و متنوعی همچون عمده فروش ها، توزیع کننده ها و خرده فروش ها هستند. هر یک از اجزای شرکت پخش غیر مستقیم کالا را با قیمت مشخصی از واسط پیشین خود خریداری نموده و با قیمتی بالاتر در اختیار واسط بعدی قرار می دهد تا بدین ترتیب کالا به دست مشتریان نهایی برسد.
لازم به ذکر است که شرکت پخش مستقیم را تحت عنوان شرکت پخش مستقل و شرکت پخش غیر مستیقم را تحت عنوان شرکت پخش غیر مستقل نیز نامگذاری می کنند. در ادامه به طور مفصل تر در رابطه با انواع شرکت پخش و کانال های توزیع در این شرکت ها بحث خواهیم کرد.

 

شرکت پخش مویرگی

جریان های موجود در شرکت پخش
گفتنی است که سه جریان مختلف در شرکت پخش حضور دارند که عبارتند از جریان کالا از طرف تولید کننده به طرف مصرف کننده، جریان مالی از سوی مصرف کننده به سوی تولید کننده و جریان اطلاعات به شکل دو طرفه.

انواع کانال توزیع

شرکت های پخش را بر این اساس که شامل کدام واسطه ها هستند، به چهار گروه تقسیم بندی می کنند. در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از این چهار گروه خواهیم پرداخت.
• تولید کننده- مصرف کننده
ساده ترین و کوتاه ترین کانال توزیع کانال تولید کننده- مصرف کننده می باشد. در این نوع کانال توزیع شرکت تولید کننده محصولات تولیدی خود را به طور مستقیم و بدون دخالت هیچگونه واسطه ای در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. در چنین حالتی شرکت پخش و شرکت تولید کننده یکی هستند!
هنگامی که یک تبلیغ یک شرکت را در تلویزیون مشاهده می کنید و از طریق ارسال پیام اقدام به خرید محصولات آن شرکت می نمایید، نمونه ای از کانال توزیع تولید کننده- مصرف کننده را تجربه کرده اید.
• تولید کننده- خرده فروش- مصرف کننده
در این نوع کانال توزیع خرده فروش به عنوان یک واسطه میان تولید کننده و مصرف کننده قرار می گیرد. خرده فروش محصول را با قیمت کمتری از تولید کننده خریداری نموده و سپس آن را با قیمت بیشتری در اختیار مصرف کنندگان نهایی قرار می دهد. فروشگاه های زنجیره ای که همه ما تجربه خرید چندین باره از آن ها را داریم، نمونه ای واضح از خرده فروش ها هستند.
در این کانال توزیع شرکت تولید کننده درگیر فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات تولیدی نیست و شرکت پخش وظیفه توزیع محصولات را بر عهده دارد. به عبارت دیگر شرکت تولید کننده ضمن تولید محصولات، بر عملکرد شرکت پخش در توزیع آن ها نظارت می کند.
• تولید کننده- عمده فروش- خرده فروش- مصرف کننده
متداول ترین کانال توزیع در شرکت پخش کانال تولید کننده- عمده فروش- خرده فروش- مصرف کننده می باشد. همان طور که می بینید، در این نوع کانال توزیع دو واسطه به نام های عمده فروش و خرده فروش میان تولید کننده محصول و مصرف کننده آن قرار گرفته اند. در چنین کانالی عمده فروش کالا را با قیمتی مشخص از تولید کننده خریداری کرده و پس از افزایش قیمت آن را در اختیار خرده فروش قرار می دهد. خرده فروش نیز مقداری بر قیمت آن افزوده و سپس به مصرف کننده نهایی می فروشد.
استفاده از این کانال توزیع بیشتر در میان تولید کنندگانی که از قدرت مالی پایین و رنج محصولات محدودی بهره مند هستند، رواج دارد.
• تولید کننده- عامل- عمده فروش- خرده فروش- مصرف کننده
طولانی ترین کانال توزیع در شرکت پخش کانال توزیع تولید کننده- عامل- عمده فروش- خرده فروش- مصرف کننده می باشد. همان طور که مشهود است، سه واسط در این کانال حضور دارند که هر یک از آن ها کالا را در ازای پرداخت قیمتی معین از واسط پیشین خود خریداری نموده و پس از افزایش قیمت در اختیار واسط بعدی قرار می دهد تا در نهایت کالا پس از طی مسیری طولانی به دست مصرف کننده نهایی برسد.