تقسیم بندی شرکت پخش مویرگی و معرفی مزایا و معایب آن

شرکت پخش مویرگی از نظام و ساختار متفاوتی برخوردار می باشد. این شرکت ها با توجه به نوع ساختار به ۲ صورت وابسته یا مستقل تقسیم می شوند. شرکت پخش مویرگی در نوع مستقل نمونه ای از شرکت ها می باشد که با چند نوع برند فعالیت می کند. این شرکت ها توزیع کالای شرکت های فعال را در مواد شوینده، داروها و صنایع غذایی انجام می دهند.
شرکت توزیع مویرگی وابسته نیز از جمله شرکت هایی است که تحت نظر شرکت های موسس خود اقدام به فعالیت می کند و فقط در زمینه توزیع کالای خود فعال می باشد.

تقسیم شرکت پخش مویرگی بر حسب بزرگی و اندازه

این شرکت ها از نظر بزرگی نیز قابل تقسیم خواهند بود. شرکت های توزیع سراسری از جمله شرکت های بزرگی است که در این زمینه فعال است. شرکت های با اندازه متوسط و شرکت های محلی کوچک از نمونه این شرکت های فعال در پخش مویرگی می باشند.
شرکت پخش مویرگی از مزایا و معایب زیادی برخوردار می باشد. این شرکت ها می توانند توزیع را در پایین ترین سطح خرده فروشی اجرا نمایند.
شرکت مویرگی برای کارکرد بهتر نیاز به جمع آوری اطلاعات لازم درباره نیازها و نظرات مشتریان و شناخت بازار دارد. این اقدامات برای بهبود عملکرد شرکت مورد توجه قرار می گیرد.
کالاهای تند مصرف(کالاهایی با قیمت پایین و مدت زمان کم برای مصرف) از درجه توزیع بالایی برخوردار می باشند. این کالاها سرعت بالایی در عرضه دارند. چون به سرعت انقضاء پیدا می کنند.

فواید شرکت توزیع مویرگی

شرکت پخش مویرگی باغث کم شدن ریسک اقتصادی و افزایش میزان مشتریان می گردد. این موضوع با کوچک شدن مانده مطالبات انجام می شود.
شرکت پخش مویرگی باعث پوشش دهی بیشتر مشتریان می شود. ضمن اینکه این شرکت ها سهم برند را در بازار افزایش می دهند.
این شرکت ها با استفاده از نرم افزار پخش مویرگی فرایند خود را مکانیزه می کنند، وضعیت نقدینگی در بازار افزایش خواهد یافت و شرایط ایده آل برای سرمایه فراهم می گردد. در واقع با بهره مندی از شرکت پخش مویرگی می توان تعداد کدهای مربوط به اجناس عرضه شده را افزایش داد و میزان سرمایه در حال چرخش موجود در بازار را بیشتر کرد.
توزیع بالای اجناس با کم شدن ضایعات همراه می باشد. این موضوع نیز از مزایای شرکت توزیع مویرگی است.
با این شرکت ها می توان تخمین درستی درباره مطالبات و میزان سفارش ها به دست آورد. ضمن اینکه امکان پیگیری کالا و محصولات وجود دارد.
این شرکت ها باعث بالا رفتن ارزش و اعتبار برندها می گردند.

معرفی معایب

شرکت پخش مویرگی برای شروع کار خود نیاز به سرمایه زیاد دارد. این موضوع می تواند شرایط مناسبی برای توزیع کالا فراهم آورد.
هزینه شرکت ها با بهره مندی از سیستم توزیع بالا می رود. شرکت های پخش مویرگی می توانند باعث ایجاد تعارض بین کانال های پخش و توزیع شوند.
زنجیره توزیع کالا نیاز به مدیریت قوی و مناسب دارد. این مدیریت در بخش های فروش، مالی، انبار، اداری، لجستیک و ... انجام می شود.

شرکت پخش مویرگی مواد غذایی

شرکت هایی که از تنوع کالایی مناسبی برخوردار می باشند(این تنوع بیشتر از ۵۰ کد کالا را در بر بگیرد)، سودی برابر با ۲ تا ۷ درصد را به دست می آورند. این پخش به شکل منطقه ای، سراسری و محلی انجام می شود و هزینه ای برابر با ۱۴ تا ۲۲ درصد را به خود اختصاص می دهد. این شرکت می تواند به شکل وابسته یا مستقل عمل نماید. هر چه سبد توزیع شده از ارزش ریالی بیشتری برخوردار باشد، به همان نسبت سوددهی شرکت ها نیز بیشتر خواهد شد. حال آن که قیمت کیلویی هر کدام از محصولات غذایی متفاوت می باشد.

مدیریت در شرکت توزیع

شرکت توزیع مویرگی با فعالیت نیروی انسانی تکمیل می گردد. برای اداره کردن سایر ارگان های توزیعی شرکت مواد غذایی نیاز به یک مدیریت منسجم و عالی دارید. بخش توزیع و فروش در میان خرده فروشان نیز نیاز به نظارت دارد. در واقع عملکرد نیروی انسانی این بخش ها باید به خوبی کنترل و مدیریت شود.
کنترل و مدیریت سود و ضررهای مربوط به شرکت توزیع مویرگی مواد غذایی به شکل روزانه انجام می شود. این موضوع به کم بودن حواشی سود در این شرکت ها مربوط خواهد بود.
همان طور که می دانید معرفی یک برند در سطح شهر با پرداخت هزینه بالا همراه می باشد. در واقع این پخش در شهرهای بزرگی همچون تهران با صرف هزینه بیشتری همراه است. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در صورت سرمایه گذاری و عملکرد مناسب  پخش مویرگی در شهرهای بزرگ با نتیجه مطلوب همراه خواهد بود. در چنین حالتی سود زیادی نصیب صاحبان مشاغل خواهد شد.
شهرهای بزرگ فضای خوبی برای توزیع و تنوع اقلام برند خاص می باشند. البته شرکت پخش مویرگی باید از قابلیت لازم برای پوشش دادن شهر تهران برخوردار باشد. بهتر است با شرکت های توزیع مناسب وارد بحث و گفت و گو شوید. این شرکت ها باید از پوشش مناسبی برای شهر تهران برخوردار باشند. در این صورت می توانند شما را در رسیدن به خواسته هایتان کمک کنند.
برای راه اندازی و تاسیس شرکت توزیع نیاز به سرمایه دارید. البته در کنار این سرمایه، باید از نیروی انسانی مناسبی نیز بهره مند شوید. این نیروی انسانی متناسب با استانداردهای توزیع آغاز به کار می کنند. این موضوع برای بهره مندی از سرمایه و جلوگیری از اتلاف آن اهمیت زیادی دارد.
پخش مویرگی در شهر تهران هزینه بیشتری از صاحبان برند دریافت می کند. این هزینه پنج درصد از سایر استان های کشور بیشتر خواهد بود.

کانال های شرکت پخش مویرگی

شرکت توزیع مویرگی مواد غذایی برای پخش و توزیع محصولات خود از کانال های بازاری همچون نمایندگی، خرده فروشی، بنکداران، پیمانکاران توزیع و ... بهره مند می گردد.
نوع محصول و صنعت در انتخاب این کانال و طول و تعداد آن ها اهمیت زیادی دارد.
خرده فروشی: به صورت سوپرمارکت ها فعال بوده و شرایط برای خرید محدود را فراهم می کنند.
فروشگاه زنجیره ای:فروشگاه هایی همچون جانبو، رفاه، کوروش و اتکا با شعبه های متعددی در سراسر کشور می باشد.
بنکداران همان عمده فروشان محلی می باشند. پیمانکاران توزیع نیز افرادی هستند که در زمینه پخش کالا با شرکت ها به شکل لجستیکی سرمایه گذاری می کنند. 
عمده فروشی: در این حالت نیز کالا با مارژین(حاشیه سود برای مشتریان) کم و به شکل کلی در اختیار مشتری واقع می شود. این موضوع به دلایلی همچون بدهی زیاد یا خواب بودن سرمایه ها می باشد.