ابزارهای یک شرکت پخش چیست؟

شرکت پخش وظیفه توزیع کالا به نقاط مختلف را برعهده دارد. در حالت کلی توزیع و پخش محصولات به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود در حالت توزیع و پخش مستقیم به این صورت بوده که کالا بدون واسطه در اختیار مشتریان قرار می گیرد نوع دیگر توزیع غیر مستقیم است که در این نوع با استفاده از یک یا چند واسطه محصول خریداری شده در اختیار مشتری قرار می گیرد.
توزیع مناسب در بازار کار امروز یک مزیت برای شرکت ها در برابر شرکت های رقیب به شمار می آید زیرا پخش مناسب هم برای خود شرکت و هم مشتری بسیار مهم بوده این سیستم های پخش و توزیع به بخش های مختلفی تقسیم بندی می شود که در ادامه با آن ها در وبسایت نرم افزار پخش مویرگی کارا آشنا می شویم.

انواع ابزار توزیع و پخش

عمده فروشی یکی از انواع سیستم پخش و توزیع کالاست به این صورت که این عمده فروشی ها محصولات را از شرکت های تولید کننده خریداری می نمایند این موضوع باعث می شوند محصولات را با قیمت کمتری خریداری نمایند.
از مزیت های عمده فروشی می توان به این مورد اشاره کرد که بیشتر جزئی فروشی ها منابع خود را از عمده فروشی ها تهیه می کنند و هزینه توزیع در عمده فروشی ها کم بوده و هزینه کلی را برای جزئی فروشان کاهش می دهد.
شرکت های تولیدی کنترلی بر پخش محصولات ندارند و عمده فروشی ها مسئولیتی در قبال محصولات فروش رفته قبول نمی کنند و اگر محصول مشکلی داشته باشد آنرا باز پس نمی گیرد.
و به جزئی فروشی ها می فروشند البته این نوع توزیع مشکلات و معایبی نیز دارد به طور مثال هزینه حمل و نقل پایین بوده و این در کنار قیمت پایینی که خود محصول دارد قیمت گذاری در کل بازار با مشکل روبرو شود.
نوع دیگر این سیستم شبکه ی توزیع است که شرکت های مختلف برای اینکه محصول را از تولید کننده به مصرف کننده برسانند استفاده می نمایند این نوع شبکه کارش را بر اساس بهینه سازی انجام می دهد.
شرکت ها با تحقیق در مسائل بازار توزیع را انجام داده که این باعث می شود ریسکی در عدم بازگشت پول نباشد و این مورد باعث می شود سرعت انتقال از تولید کننده به مصرف کننده بالا برود با بهینه سازی و کم شدن تعداد مشتری ها باعث می شود سیستم بتواند متمرکز تر کارها را انجام دهد.
نوعی دیگر از توزیع وجود دارد که به آن توزیع مویرگی گویند این نوع توزیع هرگونه واسطه بین تولید کننده و مصرف کننده را حذف کرده که این باعث پایین آمدن قیمت آخر کالا شده در کل این نوع پخش مزیت زیادی دارد و باعث پوشش بازار بیشتری برای شرکت های تولید کننده می شود.
سرعت این نوع توزیع محصولات به بازار بسیار خوب بوده و در این نوع توزیع معمولا کالا کم می شود که دارای مشکلی باشد و بهمین دلیل امکان بازگشت کالا کم می شود.
در این نوع توزیع تولید کننده باید تابع تصمیمات توزیع کننده باشد و این شرکت ها دارای هیچگونه کنترلی بر روی توزیع محصولات نیستند.
شرکت های بزرگ تولیدی و کارخانه ها که سالانه مقدار زیادی محصول تولید می کنند و شبکه های توزیع و پخش مستقلی برای خود دارند باید هزینه های بالایی برای توزیع محصولات و اثبات برندشان در بازار کسب و کار پرداخت نمایند برخی از شرکت ها ممکن است تنوع محصولاتشان زیاد و مقدار تولیدیشان کم باشد این باعث بالا رفتن هزینه های استفاده شده می شود.
بسیاری از شما با توزیع و پخش آنلاین آشنایی دارد این بخش در زیر نظر تمام جزئی فروشان، عمده فروشان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان وجود دارد.
انجام سفارش از طریق مشتری به این صورت است که افراد به سایت های فروش مراجعه می کنند و با پیدا کردن محصول مورد نظر خود ابتدا ویژگی هایش را مورد بررسی قرار می دهند در بسیاری از سایت های فروش افرادی که محصول را خریداری کرده اند نظرات خود را در مورد محصول می گویند که خریدار می تواند از این نظرات استفاده نمایند.
پس از ثبت خرید توسط خریدار این محصولات آماده می گردد تا برای مشتری فرستاده شود معمولا امروزه از این نوع توزیع کالا بسیار استفاده می گردد زیرا هزینه و کیفیت محصولات بسیار خوب می باشد.
توزیع کالا در یک منطقه به این صورت است که تولیدکننده فروش کالای خود را فقط به یک موقعیت جغرافیایی محدود می کنند و مزیت این نوع فروش این است که تولید کنند می تواند بهترین مکان را برای فروش محصول خود پیدا کند.
انحصاری بودن توزیع به این صورت است که تمام فروشندگان در یک منطقه خاص به فروش محصولات خود می پردازند و برای فروش بهتر و بیشتر با دیگر فروشندگان به رقابت می پردازند.

وظایف سیستم های توزیع و پخش چیست؟

• تحویل درست و به موقع کالا به مشتری
• انبارداری و ذخیره سازی درست کالا برای توزیع و پخش
• دریافت اطلاعات مهم و درست از بازار کار و کنترل بازار کسب و کار
• وصول کردن مطالبات
• دریافت سفارشات مشتریان

انواع پخش و توزیع

توزیع به صورت پخش سرد به اینگونه است که در آن شخصی به عنوان ویزیتور به فروشگاه ها مراجعه کرده و با ابزار خود شروع به ثبت محصولات می کند بعد از ارسال درخواست محصولات فرد توزیع کننده شروع به ارسال محصولات درخواستی فروشگاه می کند.
توزیع به صورت پخش گرم به این گونه است که شخص ویزیتور و پخش کننده یک نفر بوده این فرد محصولات مختلف را در ماشین خود می گذارد و به فروشگاه های مختلف مراجعه می کند هر فروشگاه ممکن است محصول متفاوتی را سفارش دهد مامور بعد از سفارش گیری در همان موقع می تواند محصولات را از ماشین بردارد و به فروشگاه ها تحویل دهد.

چند نکته در مورد توزیع و پخش

خریداران صنعتی معمولا محصولات مختلف را در مقیاس های بسیار بزرگ تهیه می کنند از واسطه های مختلف استفاده نمی شود و فقط برای خریداران مختلف خانگی از واسطه ها استفاده می شود.
از کانال های کوتاه در مواقعی که مشتریان کم باشد و موقعیت جغرافیایی فروش کوچک باشد استفاده می گردد.
برای خریدارانی که می خواهد سفارش محصولات را در اندازه های بالا بدهند در این نوع فروش به دلیل فروش زیاد محصولات از کانال های توزیع و پخش کوتاه و مستقیم استفاده می شود.
تولید کنندگان محصولات متنوع می توانند به دلیل این تنوع در محصول فروشگاه های خود را راه بیندازند تا به صورت مستقیم با فروشندگان در ارتباط باشند در این صورت سود بسیار بیشتری برایشان بدست می آید.