تعاریف در صنعت پخش مویرگی


توزیع به معنای تهیه کالای مورد نظر مشتری در زمان مناسب و در مکان مناسب است که انجام آن از طریق دوره های مختلف و روش هایی انجام می شود که نام واقعی آن "کانال توزیع" است.
کانال توزیع مجموعه ای از سازمان ها، آژانس ها و اشخاصی است که وظیفه دارند کالاها و خدمات نهایی را به کاربران نهایی ارائه دهند.
. علاوه بر این، تعادل منطقی که در بین این ارگان ها وجود دارد، عمر این کانال را تضمین می کند. از آنجا که رقیبان زیادی وجود دارد که هرکدام از آنها برنامه ای را برای به دست آوردن سهم بیشتر در بازار محصولات ارائه شده کمپانی ها تدوین کرده اند، تولید دیگر با هیچ مشکلی روبرو نیست، بلکه فقط عرضه محصولات ممکن است شرکت ها را با نگرانی اصلی مواجه کند و از این رو صنعت پخش مویرگی بسیار اهمیت می یابد.
مفهوم توزیع مویرگی و هر عاملی که بر آن تاثیر بگذارد، مهمترین موضوعات بازاریابی و فروش است که بنگاه ها برای فروش محصولات خود به آن اهمیت می دهند.
با توجه به اینکه عمده ترین کارکردهای یک شرکت تأمین، توزیع و فروش است، اگر روشهای اجرایی مناسبی وجود داشته باشد که مطابق با فلسفه وجود یک بنگاه و جایگاه رقابتی بازار باشد، به ناچار شاهد افزایش فروش بیشتری خواهیم بود.
رضایت نشان داده شده توسط مشتری، افزایش محرک در پرسنل، افزایش فروش، افزایش سودآوری و کاهش نرخ هزینه متغیرهای مهمی است که صنعت پخش مویرگی در کانال توزیع مد نظر قرار می دهد.
ما می توانیم سطوح رضایت نشان داده شده توسط مشتری را بررسی کنیم تا نقاط قوت و ضعف این بخش را شناسایی کنیم و همچنین می توانیم با آسیب شناسی همه خسارات را برای رفع همه این نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت داشته باشیم.
از این طریق است که ما نه تنها می توانیم با استفاده از یک الگوی خوب، محرک های پرسنل را تقویت و افزایش دهیم، بلکه براساس عملکرد خوب، قدم های لازم را برداریم تا همه اصلاحات مناسب را در شرکت اعمال کنیم.

توزیع کالا در صنعت پخش مویرگی به چه صورت انجام می پذیرد.

توزیع کالای یک شرکت به شکل مویرگی و فروش از طریق فروشندگان عمده فروشی انجام می شود، با توجه به شرایط رقابتی در اماکن بازار، باید با برقراری تماس فوری با مشتریان، اقدامی برای توزیع کالاها و محصولات انجام شود.
براساس کلیه مطالعات و تحقیقات انجام شده و تمام تجربیات به دست آمده، به این نتیجه رسیده ایم که بهترین نقشه راه انجام توزیع مویرگی است، یعنی ایجاد رابطه با خرده فروشان و کاربران نهایی.
روشهای موجود مناسب هستند یا در غیر این صورت و برای اصلاح این روشها از چه پیشنهادی می توانیم استفاده کنیم؟

صنعت پخش مویرگی و کانال های توزیع مویرگی شامل مجموعه ای از آژانس ها و اشخاصی است که کلیه محصولات یا خدمات عرضه شده را بلافاصله یا از طریق کانال های خرده فروشان در اختیار کاربران نهایی قرار می دهند، توزیع مویرگی پس از مدل گردش خون در بدن ارگانیسم ایجاد شده است؛ بنابراین، همانطور که مشهود است، گردش خون با توجه به آناتومی بدن انسان، خون را از قلب منتقل می کند و پس از پمپ شدن توسط مویرگ ها از طریق رگ ها و شریان ها، در تمام قسمت ها و نقاط بدن گردش می کند.
این مسئله در مورد شبکه توزیع مویرگی کالاها و خدمات نیز صادق است؛ به این معنا که، یک سیستم شبیه سازی کننده خون بدن نشان داد که بی وقفه جریان خون تازه در تمام روزها سال ها به مدت طولانی در کلیه رگهای بدن تأمین می شود و کاملاً زنده می ماند.
البته مقداری خون از طریق رگهای برگشتی پمپ می شود و می توان توضیح داد که صنعت پخش مویرگی عملی است که توسط آن مرکز توزیع، بنگاه یا آژانس مواد منعقد شده برای توزیع کالاها و تهیه خدمات و ابتکاری برای انجام بدون وقفه، ادامه دار و دائم کالاها و خدمات عرضه کننده کالا استفاده می شود.

مشخصه های توزیع مویرگی

روش توزیع مویرگی مفهومی است که اخیرا شرکت ها به خوبی در آن به افزایش سطح رقابت، افزایش تعداد رقبا و انواع بیشتر محصولات مشابه و پایین دستی اشاره داشته اند و همانطور که فوق العاده، شگفت آور و کارآمد است، اکنون توسط بسیاری از شرکت ها و آژانس ها به همراه ابزار های مختلفی مثل نرم افزار پخش مویرگی استفاده می شود.
با توجه به این پارافولاسیون و با توجه به اهمیت و نیاز به داشتن مدیریت توزیع کالای فیزیکی، می توان ادعا کرد که عمر تولیدکننده یا یک شرکت تا حد زیادی به توزیع صحیح آن بستگی دارد و این به ناچار در مورد همه بخش های اقتصادی صادق است و صنعت پخش مویرگی می تواند به خوبی این توزیع صحیح را بر عهده گرفته و انجام دهد.هرچه یک شرکت در توزیع کالا یا خدمات موفق تر باشد، در استراتژی های دیگر خود موفق تر خواهد بود، در ضمن، یک توزیع مویرگی می تواند به خوبی عمل کند و یک رویکرد جدید در حوزه توزیع باشد، دلیل این امر این است که مشتریان همیشه به فکر رفاه بیشتر برای خانواده های خود هستند.

مقایسه کانال های توزیع در صنعت پخش مویرگی

متدولوژی جامعه آماری این تحقیق شامل مشتریان و کارشناسان است و در این مطالعه از مدلهای آماری در دو بخش a و b استفاده شده است:
a. مدلهای آماری از مشتریان: از آنجا که حجم جامعه آماری زیاد است (حدود 10،000 سوپر مارکت)، این مدلها به صورت خوشه ای و به روش منظم تصادفی مدل تهیه شده اند.
b. یک مدل آماری از طرف کارشناسان شرکت: با توجه به اینکه حجم جامعه آماری متخصصان محدود بود، هیچ الگویی در نظر گرفته نشده، بلکه در عوض، کل جامعه مورد بررسی قرار گرفت که تعداد آنها 15 نفر بود.
   تعداد کل سوالات یک پرسشنامه برای قسمت a،17 و 10 برای قسمت b  است که برنامه های کاربردی آن بررسی شاخص هایی است که در سؤالات تحقیق گنجانده شدهاست، برای پاسخ به سوالات از مقیاس پنج گزینه لیکرت استفاده شد و ضریب آلفای کرانچ که یک پرسشنامه را تایید کرده است، 86٪ است، برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نرم افزارهای SPSS و سلولهای F با شاخصهای آماری استخراج شده از جمله میانگین، انحراف معیار، میانگین  نمایی و غیره استفاده شد.
بحث و گفتگو 1: پاسخ دهندگان معتقدند که صنعت پخش مویرگی در صورت دریافت میانگین 74٪ روش دریافت سفارش از مشتری می تواند خوب باشد.
2. پاسخ دهندگان اظهار داشتند که روش تهیه و توزیع محصولات به صورت توزیع مویرگی می تواند خوب باشد اگر به طور متوسط 66٪ باشد.
3. پاسخ دهندگان معتقدند که در صورت دریافت میانگین 41٪ دریافت محصولات برگشتی صنعت پخش مویرگی خوب است.
4- پاسخ دهندگان اظهار داشتند كه رویه های موجود به طور متوسط می توانند 53٪ انگیزه برای پرسنل ایجاد كند.
بحث و نتيجه گيري در مورد صنعت پخش مویرگی
اين مطالعه به منظور تبيين كارايي راهبردهاي مورد استفاده شركت های ايراني جهت پخش محصولات خود، روش هايي را مورد بررسي قرار داده و سعي شده است تا راهكارهاي تدوين شده به دست آمده را براي ارزيابي اثربخشي و كارايي سيستم توزيع مويرگي و صنعت پخش مویرگی مورد مطالعه قراردهد.
نتیجه ای که در این فرآیند به دست آمده این است که روش های موجود در شرکت برای اجرای سیستم توزیع مویرگی موجود می تواند خوب باشد اگر فقط دارای راندمان تا 64٪  متوسط باشد.

کانال توزیع عمده فروشی 

مزایا:
1. هزینه های توزیع پایین تر.
2. افزایش حاشیه سود خرده فروش
3. بسیاری از شرکت ها و مراکز توزیع را از طریق این شبکه ها پشتیبانی می کنید
معایب:
1. کالاهایی که بسیار پایین تر از قیمت واقعی خود فروخته می شوند زیرا به واسطه پرداخت نقدی و اعتباری در نظر گرفته می شوند (کالاها به عنوان بدهی به حساب می آیند)
2. کنترل نمی شود.
3. افزایش ریسک بازپرداخت کالاهای فروخته شده

کانال توزیع شرکت های پیمانکاری

مزایا:
1. با خطرات پایین کالا به فروش می رسد
2. کنترل آسان شبکه توزیع و دوره های کالاهای فروخته شده
3. انتقال سریع کالا به بازار
4. دشواری کمتر به دلیل تعداد زیادی مشتری و مراکز سفارش
مضرات:
1. عدم کنترل توسط یک شرکت تولیدکننده، توزیع کننده
2. تولیدکننده فلج شده است اگر کالاها توسط یک شرکت توزیع کننده توزیع نشود.
3. اگر مشكلات پرداختی توسط توزیع كننده متوقف یا ضبط شوند، مشكلات ایجاد می شوند

کانال صنعت پخش مویرگی

مزایا:
1. شبکه توزیع گسترده و افزایش امنیت کالا و خدمات
2. موانع ارتباطی بسیار بیشتری را به دست آورده
3. دانش بیشتری را در اختیار کاربران نهایی قرار داده اید.
4. ارتقاء و توزیع به صورت یکپارچه نگه داشته می شود
5. با دقت در نقاط کاملاً مصرفی و کمتر مصرف کننده قرار دارد.
6. افزایش قابل توجهی سهم بازار تولیدکننده.
7. افزایش سطح رفاه مشتریان با تهیه کالای مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب
مضرات:
1. مدیریت و هماهنگی سخت به دلیل توزیع مویرگی در برخی مناطق