آشنایی با مفهوم پخش مویرگی و شرکت پخش

به منظور آشنایی با شرکت پخش، کاربر اصلی نرم افزار پخش مویرگی بهتر است نخست به معرفی مفهوم پخش مویرگی بپردازیم.
پخش که در اصطلاح لاتین آن را تحت عنوان Distribution نامگذاری می کنند، به معنای توزیع کردن می باشد. به عبارت دیگر می توان گفت تقسیم محصول بین چند کانال پخش نامیده می شود. منظور از پخش مویرگی این است که یک شرکت محصولات خود را بدون توجه به بخش بندی بازار در کلیه بازارها توزیع نموده و بدین ترتیب این محصولات را در دسترس کلیه مشتریان قرار دهد.
اکنون که به اختصار با مفهوم پخش مویرگی آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که به معرفی شرکت پخش و بیان ویژگی ها و مزایا و معایب آن بپردازیم.
شرکت پخش یا به اصطلاح شرکت پخش مویرگی شرکتی است که به عرضه محصولات خود در پایین ترین سطح کانال های توزیع می پردازد. منظور از کانال توزیع مسیری است که محصول طی نموده و به درست خریدار یا مصرف کننده نهایی می رسد. لازم به ذکر است که چهار عامل اصلی در ساختار کانال توزیع نقش دارند. این چهار عامل عبارتند از: نیازمندی های مشتری، توانمندی های شرکت پخش، در دسترس بودن و تمایل واسطه های مناسب.
همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، پخش مویرگی دلالت بر واحد توزیع کننده دارد. این واحد عهده دار انجام وظیفه خرید، انبار کردن، تحویل یا فروش کالاها به خرده فروشی ها می باشد.
کانال های توزیع در شرکت پخش به طور کلی به دو دسته کانال های مستقیم و کانال های غیر مستقیم تقسیم بندی می شوند. کالا در کانال های مستقیم به صورت بدون واسطه و مستقیم از تولید کننده به دست مصرف کننده می رسد. به عنوان نمونه ای بارز از کانال های مستقیم می توان به فروش اینترنتی اشاره نمود. این در حالی است که در کانال های غیر مستقیم توزیع عوامل متعددی نظیر عمده فروش ها، توزیع کنندگان و خرده فروش ها وجود دارند. هر یک از واسطه های نام برده کالا را از واسط قبلی خریداری نموده و با قیمت بیشتری در اختیار واسط بعدی قرار می دهند تا کالای مذکور در نهایت به دست مصرف کننده نهایی برسد.

 

سیستم پخش مواد غذایی؛ مثالی بارز از یک سیستم پخش مویرگی


به عنوان نمونه ای از سیستم های توزیع شرکت پخش می توان به سیستم پخش مواد غذایی اشاره نمود. شرکت پخش مواد غذایی استراتژی پخش مویرگی را مورد استفاده قرار داده و بدین ترتیب اقلام غذایی را در اختیار مشتریان قرار می دهد. در واقع شرکت پخش مواد غذایی کالاها را به صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار مشتریان و مصرف کنندگان نهایی قرار می دهد.
شرکت پخش مواد غذایی اقلام خوراکی را با به کارگیری استراتژی پخش مویرگی و با استفاده از اتومبیل های باری نیمه سنگین به دست فروشگاه ها و محل های توزیع رسانده و بدین ترتیب در دسترس مصرف کنندگان نهایی قرار می دهد.


ویژگی های یک شرکت پخش


همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، منظور از شرکت پخش شرکتی است که به توزیع کالا تا پایین ترین سطح کانال توزیع که خرده فروشی می باشد، می پردازد. لازم به ذکر است که شرکت پخش استراتژی پخش مویرگی را غالبا در رابطه با کالاهای تند مصرف مورد استفاده قرار می دهد. منظور از کالاهای تند مصرف کالاهایی است که سرعت فروش آن ها بسیار بالا بوده و در عین حال قیمت نسبتا پایینی دارند. از جمله مهم ترین کالاهای تند مصرف می توان به مواد غذایی اشاره نمود.
شرکت پخش وظایف متعدد و متنوعی بر عهده دارد. ذخیره کردن و انبار کردن کالا به منظور توزیع، اخذ سفارش از مشتریان، تحویل کالا به مشتریان، دریافت مطالبات و کنترل و دریافت اطلاعات از بازار مهم ترین وظایفی هستند که شرکت پخش عهده دار انجام آن ها است.
لازم به ذکر است که پخش مویرگی تنها مختص شرکت های ارائه دهنده محصولات صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی نیست. در دنیای امروز تولید کنندگان و عرضه کنندگان سایر کالاها همچون لوازم خانگی، مبل تجهیزات آشپزخانه و... نیز به استفاده از توزیع مویرگی روی آورده و بدین ترتیب از مزایای متعدد و متنوع این سیستم بهره مند می شوند.
مدیران ارشد شرکت پخش موظف به طراحی درست این سیستم و تعهد و حمایت از آن به منظور اجرای صحیح هستند. گفتنی است که یکی از بزرگترین تصمیمات پیش روی مدیران شرکت پخش تصمیم گیری در رابطه با کانال توزیع و فروش کالا می باشد. این تصمیم به طور مستقیم سایر تصمیمات بازاریابی را تحت تاثیر قرار می دهد.

 


انواع شرکت پخش


لازم به ذکر است که شرکت های پخش مویرگی را بر اساس ساختار و اندازه آن ها تقسیم بندی می کنند. در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از انواع شرکت پخش خواهیم پرداخت.

انواع شرکت پخش ازنظر ساختار

 

شرکت پخش مویرگی مستقل


شرکت های پخش مویرگی مستقل دسته ای از شرکت های پخش هستند که به طور همزمان با چند برند متفاوت کار کرده و اصلی ترین فعالیت آن ها پخش کالاهای تولید شده توسط شرکت های صنایع غذایی، دارویی و شوینده می باشد.
 

شرکت پخش مویرگی غیر مستقل


شرکت پخش مویرگی غیر مستقل به دسته ای از شرکت ها اطلاق می گردد که زیر نظر هلدینگ شرکت های تولیدی خود فعالیت کرده و وظیفه توزیع محصولات تولیدی خود را بر عهده دارند.
 

انواع شرکت پخش بر اساس اندازه


شرکت های پخش بر اساس اندازه نیز دسته بندی می شوند. این شرکت ها را بر این اساس به سه گروه شرکت های کوچک محلی، شرکت های متوسط و شرکت های پخش سراسری تقسیم بندی می کنند.


مزایا و معایب شرکت پخش مویرگی


لازم به ذکر است که توزیع و پخش مویرگی برای شرکت های پخشی که از اندازه بزرگتری برخوردار هستند، مزایای بیشتری در پی دارد. از جمله مهم ترین مزایای شرکت پخش می توان گردآوری اطلاعات بازار و مشتریان در راستای انجام اقدامات اصلاحی، بالا بودن پخش شوندگی به ویژه برای کالاهای تند مصرف به علت کم بودن انقضا، کوچک شدن مانده مطالبات در بازار به علت افزایش تعداد مشتری ها و به تبع آن کاهش ریسک مالی، افزایش سهم بازار به دلیل افزایش سطح پوشش مشتریان، افزایش نقدینگی و به دنبال آن بهبود شرایط سرمایه در بازار، کاهش چشمگیر ضایعات به دلیل پخش شوندگی بالای کالاها، افزایش ارزش برند شرکت های تولید کننده کالاها و... را نام برد.
شرکت های پخش در عین برخورداری از مزایای متعدد و متنوع، معایبی نیز دارند. به عنوان مثال توزیع مویرگی در شرکت پخش زمینه ساز افزایش هزینه های شرکت شده، نیاز به سرمایه در گردش را افزایش داده، موجب ایجاد تعارض در میان کانال های توزیعی شده و نیاز به مدیریت منابع انسانی به منظور انجام مدیریت زنجیره توزیع را افزایش می دهد.